Sökning: "skapande process i dans"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skapande process i dans.

  1. 1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  2. 2. Jag bjuder in dig till en dialog : kommunikation som resurs för konstnärligt skapande i dans hos flickor & unga kvinnor

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Juuli Välimaa; [2023]
    Nyckelord :dance; dialogue; communication; dance pedagogue; norm criticism; artistic creation; dans; dialog; kommunikation; danspedagogik; normkritik; konstnärligt skapande;

    Sammanfattning : The meaning of this research is to make benefits of dialogical and norm critical approaches in dance visible and thus suggest new ways to enter dance education. The starting point of the research was to carry out a workshop project with a focus group outside the normative dance context, which here means a group outside the traditional dancefield among hobbyists: a varying, heterogeneous group of girls and young women with both different bodily and other challenges and also different knowledges and experiences in dance. LÄS MER

  3. 3. Kunskap & bedömning i dansimprovisation : en intervjustudie om tre lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Gren; [2019]
    Nyckelord :dans; improvisation; kunskap; bedömning;

    Sammanfattning : Studien beskriver och analyserar tre danslärares perspektiv på improvisation som ett ämne i dansundervisning. Syftet med stud I mitt arbete kommer jag att undersöka, beskriva och reflekteraöver mina egna kreativa processer i mitt eget skapande och iallmänhet. LÄS MER

  4. 4. Kreativitet och skapande inom skolans ramar : En studie om gymnasieelevers upplevelse av kreativitet och sitt eget skapande inom dans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Tilde Andersson Cederholm; [2019]
    Nyckelord :dans; flow; gymnasieskolan; koreografi; kreativitet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur några gymnasieelever som studerar dans på estetiska programmet upplever kreativitet och eget skapande. Syftet med studien var att undersöka elevernas upplevelse av kreativt skapande inom skolans ramar med fokus på kurserna Dansgestaltning 1 och Koreografi. LÄS MER

  5. 5. Dansimprovisation och motivation : Hur olika metoder påverkar motivationen i en skapandeprocess av dans

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna-Maria Muñoz Åhlén; [2015]
    Nyckelord :dance improvisation; dance composition; the arts; motivation; creative process; dansimprovisation; danskomposition; konstarterna; motivation; skapande processer;

    Sammanfattning : Syftet med det här utvecklingsarbetet har varit att pröva olika metoder att arbeta med dansimprovisation på gymnasieskolans estetiska program dansinriktningen. Jag har upplevt att detofta har varit svårt i början för eleverna att släppa hämningar och krav och att våga utforskaegna rörelser i tid, rum och kraft. LÄS MER