Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Snabba godståg : En tidtabellsanalys i hastighetens betydelse för överflyttning av gods från väg till järnväg
Master-uppsats, KTH/TransportplaneringSammanfattning : Pandemier, krig och klimatlarm omvälver samhället och vårt levnadssätt genom sinakonsekvenser. När dessa konsekvenser ska mötas är frågan om lösningen ska vara ny ellerfinnas i det befintliga. Drivmedelspriserna blir en politisk fråga samtidigt som utsläppen skaminska. LÄS MER
2. Samband mellan bredd i expressivt ordförråd och avkodningsförmåga hos svenskspråkiga barn i årskurs 2
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Ordförråd och avkodning är viktiga för läsförståelsen, som i sin tur är viktig för lyckade prestationer i skolan och arbetslivet. Det expressiva ordförrådet innehåller de ord vi själva kan producera. Avkodning är grunden i läsning och innebär skapande av kopplingar mellan tecken och ljud. LÄS MER
3. James Webb Space Telescope Observations of Jupiter’s Moon Europa
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The creation of life has puzzled humanity since the dawn of time. With the launch of thecutting-edge James Webb Space Telescope (JWST) at last year's closing, the next step in humanity'ssearch for life has been taken. LÄS MER
4. Lärplattor och barns utveckling av litteracitet : en studie av förskollärares diskussioner på sociala medier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera och diskutera hur förskollärare talar om och förhåller sig till lärplattor som resurser för barns språkutveckling. Datainsamlingen genomfördes på sociala medier och bestod av 74 inlägg från grupper relaterade till digitala verktyg i förskolor. LÄS MER
5. “Den viktigaste delen av kreativitet är att det ger barnen nåt, det är den typen av kreativitet jag skulle vilja ha” : – En studie om förskollärares egenupplevda kreativitet i relation till undervisning i förskolan
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares egenupplevda kreativitet och hur den påverkar hur undervisning organiseras i förskolan, och de två frågeställningar som studien bygger på lyder: Hur resonerar förskollärare kring sina kreativa förmågor i relation till förskolan? Hur resonerar förskollärare kring vad som påverkar hur kreativ undervisning organiseras i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer genomförda med förskollärare. Studiens teoretiska perspektiv är Albert Banduras self-efficacy, översatt upplevd självförmåga, som syftar till människans tro på sin egen förmåga att klara av en handling i en särskild situation. LÄS MER