Sökning: "skapande uttrycksformer i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden skapande uttrycksformer i förskolan.

  1. 1. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeannette Martinsson; Safa Ibrahim; Misra Nuru Abdullah; [2024-03-01]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; språkutveckling; sociokulturella perspektivet; lekens betydelse; scaffolding; språk som medierande redskap; estetikens betydelse; fantasi och kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares berikande av barnens estetiska uttrycksformer : Förhållningssätt, miljö, material och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnea Isaksson; Angelica Karlsson; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; förhållningssätt; kommunikation; material; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare resonerar och arbetar med bild och form inom förskolan för att främja barns visuella kommunikationsförmåga. Studien är baserad på kvalitativa telefonintervjuer som spelades in med fyra förskollärare i Norrbotten och Jämtland. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt till estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Jonsson; Johanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; identitetsskapande; kommunikation; samspel; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förhållningssätt och perspektiv till estetiska lärprocesser i förskolan. Empirin i studien utfördes genom kvalitativa intervjuer med fem förskollärare från olika förskolor i två kommuner i norra Sverige. Där fyra av dessa utfördespå deras arbetsplats och en digitalt. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med konstaktiviteter : Barns utveckling i samband med konst och konstnärliga uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Jonsson; Izabella Bartholdsson; [2022]
    Nyckelord :konst; utveckling; förskola; kommunikation; sociala förmågor; konstaktiviteter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Konst ses som ett betydelsefullt kommunikationsverktyg där barnen ges möjlighet till att uttrycka sina tankar, ideer, åsikter och känslor. Arbetet med konst och dess uttrycksformer anses vara en viktig del i att ge barn en djupare förståelse, exempelvis för olika begrepp. LÄS MER

  5. 5. Estetiska lärprocesser i förskolan : Förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Kaski; Natasha Brinjak; [2022]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetik; skapande; sinnen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Yngre barn utforskar sin omvärld med hjälp av sina sinnen. Förskollärarna behöver i det här sammanhanget goda kunskaper när det gäller barns utveckling av sinnena samt känna sig trygga i att arbeta med estetiska lärprocesser och på så sätt uppfylla målen i läroplanen förförskolan (Vikingsen, 2020, ss. LÄS MER