Sökning: "skapandematerial"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet skapandematerial.
1. Att inspirera barn till skapande : Genom utveckling av skapandemiljön samt synliggörande av skapandematerial
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Utvecklingsarbetet syftade till att inspirera barnen till skapandeverksamhet genom att utveckla skapandemiljön och synliggöra skapandematerialet i fritidshemmet. Arbetet riktade sig mot barn i förskoleklass samt första klass på ett gemensamt fritidshem. LÄS MER
2. Förskolan som barnens plats eller plats för barnen : Pedagogiska läromiljöer som skapas av barnen, pedagoger och fysisk miljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syfte med vår studie är att bidra med kunskap om den fysiska miljön som pedagogisk lärmiljö i förskolan. Våra frågeställningar fokuserar på pedagogernas och barnens erfarenheter av de fysiska miljöerna samt hur de miljöerna ser ut på olika förskolor. LÄS MER
3. "För dom är ju så små..." : En kvalitativ studie om yngre barns delaktighet och inflytande genom studie av skapande aktiviteter på förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa förståelsen kring yngre barns delaktighet och inflytande i förskolan genom att studera skapande aktiviteter där. Studiens frågeställningar är: Hur ger förskollärare barn i åldrarna 1-3 år möjlighet till delaktighet och inflytande under skapande aktiviteter på förskolan? Vilka val ligger, enligt förskollärarna, till grund för beslut kring de skapandematerial som är tillgängliga respektive otillgängliga i förskolan för barn i åldrarna 1-3 år? Det analyserade insamlade empiriska materialet består av sex semistrukturerade intervjuer och fem icke-deltagande observationer. LÄS MER
4. Lekens betydelse för lärande av matematik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar om lekens betydelse och bidragande roll för barns lärande av matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ undersökning som belyser förskollärares uppfattningar om lekens betydelse för barns lärande av matematik i förskolans verksamhet. Målsättningen med undersökningen är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar om lekens betydelse och bidragande roll för barns utveckling av matematiska kunskaper i planerade och spontana aktiviteter. LÄS MER
5. Tillgänglighet av skapandematerial i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogisk miljö och estetiska lärprocesser
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få förståelse för och bidra med kunskap kring tillgängligheten av skapandematerial i förskolans pedagogiska inomhusmiljö. Samt hur barns utveckling och lärande kan påverkas utifrån förskolans pedagogiska idé kring miljöns utformning. LÄS MER