Sökning: "skapandematerial"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet skapandematerial.

  1. 1. Att inspirera barn till skapande : Genom utveckling av skapandemiljön samt synliggörande av skapandematerial

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnea Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :Skapande; Fantasi; Miljö; Lärarens Förhållningsätt; Fritidshem;

    Sammanfattning : Utvecklingsarbetet syftade till att inspirera barnen till skapandeverksamhet genom att utveckla skapandemiljön och synliggöra skapandematerialet i fritidshemmet. Arbetet riktade sig mot barn i förskoleklass samt första klass på ett gemensamt fritidshem. LÄS MER

  2. 2. Förskolan som barnens plats eller plats för barnen : Pedagogiska läromiljöer som skapas av barnen, pedagoger och fysisk miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aygul Dusmukhametava; Fatemeh Sadat Seyedi; [2017]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk lärmiljö; sociokulturell teori; barnperspektiv; material;

    Sammanfattning : Syfte med vår studie är att bidra med kunskap om den fysiska miljön som pedagogisk lärmiljö i förskolan. Våra frågeställningar fokuserar på pedagogernas och barnens erfarenheter av de fysiska miljöerna samt hur de miljöerna ser ut på olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. "För dom är ju så små..." : En kvalitativ studie om yngre barns delaktighet och inflytande genom studie av skapande aktiviteter på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Andrea Haglund; Hansen Angelica; [2016]
    Nyckelord :yngsta barnen; ålder; normer; delaktighet; inflytande; tillgänglighet; skapande aktiviteter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa förståelsen kring yngre barns delaktighet och inflytande i förskolan genom att studera skapande aktiviteter där. Studiens frågeställningar är: Hur ger förskollärare barn i åldrarna 1-3 år möjlighet till delaktighet och inflytande under skapande aktiviteter på förskolan? Vilka val ligger, enligt förskollärarna, till grund för beslut kring de skapandematerial som är tillgängliga respektive otillgängliga i förskolan för barn i åldrarna 1-3 år? Det analyserade insamlade empiriska materialet består av sex semistrukturerade intervjuer och fem icke-deltagande observationer. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för lärande av matematik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar om lekens betydelse och bidragande roll för barns lärande av matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Erica Thuresson; Evelina Bengtsson; [2015]
    Nyckelord :Lek; matematik; barns lärande; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ undersökning som belyser förskollärares uppfattningar om lekens betydelse för barns lärande av matematik i förskolans verksamhet. Målsättningen med undersökningen är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar om lekens betydelse och bidragande roll för barns utveckling av matematiska kunskaper i planerade och spontana aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglighet av skapandematerial i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogisk miljö och estetiska lärprocesser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Karlsson; Barbara Rozajac Arukovic; [2015]
    Nyckelord :Availability; aesthetic; creating; material; educational environment; preschool; Tillgänglighet; estetik; skapande; material; pedagogisk miljö; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få förståelse för och bidra med kunskap kring tillgängligheten av skapandematerial i förskolans pedagogiska inomhusmiljö. Samt hur barns utveckling och lärande kan påverkas utifrån förskolans pedagogiska idé kring miljöns utformning. LÄS MER