Sökning: "skapar struktur när vi handlar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skapar struktur när vi handlar.

  1. 1. Samtycke och sexuellt blomstrande : Hur den ortodoxa liberala synen på samtycke kan motverka sexuellt blomstrande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Jonathan Gustafsson Granström; [2023]
    Nyckelord :Sexual ethics; consent; Sexual flourishing; Sexual Consent; Sexual Rights;

    Sammanfattning : Sexual ethics is about the norms we should have when it comes to sex. It concerns how we should behave towards each other in terms of sexual acts. Within the field of sexual ethics, consent has acquired a central role in determining what is permissible and impermissible in sexual actions. LÄS MER

  2. 2. Städernas vilda mellanrum : och deras betydelse för barns fria lek

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Märta Bergman; [2021]
    Nyckelord :urbana vildlandskap; vilda mellanrum; barn; fri lek; Stockholm; Hagsätra; förtätning; mätbara och omätbara värden;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om städernas obyggda mark och dess betydelse för barns fria lek. Det inkluderar en fördjupning av lek som fenomen och vikten av platser som tillåter interaktion. I arbetets innefattar även ett utforskande i hur dessa platser hotas av ett samhälle med stark tilltro till mätbara värden och fasta kategorier. LÄS MER

  3. 3. Att orientera runt lärandet och skolutvecklingens betydelse för lärandet : - i grundsärskolan med inriktning träningsskola och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Marie Johansson; Eva Kloth; [2017]
    Nyckelord :Grundsärskolan med inriktning träningsskola; gymnasiesärskolans individuella program; lärande; skolutveckling och utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie, som syftar till att få syn på lärandet och skolutvecklingens betydelse, för lärandet i grundsärskolans inriktning mot träningsskola och gymnasiesärskolans individuella program. Studiens empiri är insamlad genom fokusgruppsdiskussioner i grundsärskolan med inriktning träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning. Hur lärare i slöjd och idrott förhåller sig

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Hülya Canpinar; Martin Rydell; [2014-03-31]
    Nyckelord :formativ bedömning; idrott och hälsa; slöjd; bedömning för lärande; lärande;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ett formativt arbetssätt används bland lärare i idrott/hälsa och slöjd. I undersökningen har vi lyft fram hur lärarna arbetar med att tydliggöra målen för eleverna. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation och samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Paul Ljungberg; [2012]
    Nyckelord :autism; avvikande; interaktionistiskt; sociokulturellt; utanförskap;

    Sammanfattning : Detta handlar i grunden om fyra elever, mellan 10 och 14 år som är diagnostiserade autism. Syftet med det här examensarbetet är, att med inriktning på vardagliga situationer där barn och ungdomar diagnostiserade autism ingår i, utreda och identifiera grupp- och organisationsrelaterade problem, vilka lyfter fram och förstärker ett avvikande beteende. LÄS MER