Sökning: "skapelsemyt"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet skapelsemyt.

  1. 1. The Golem Project : Creation, Animation and the Re-enchantment of the World

    Master-uppsats, Kungl. Konsthögskolan

    Författare :Hilde Retzlaff; [2017]
    Nyckelord :Golem Reenchantment Max Weber Animation Creativity; Golem Återförtrollning Max Weber Animation Skapelseberättelse Skapelsemyt Kreativitet;

    Sammanfattning : The Golem Project är en studie i animation av död materia. Projektets två delar består av en essä där framförallt skapelsemyter studerats och ett fysiskt experiment utifrån fastställda hypoteser. The Golem Project presenterades på Galleri Mejan hösten 2017 som en utställning med namnet The Golem Experiment.  . LÄS MER

  2. 2. Religion på Internet : Hur argumenterar Internetanvändare kring olika skapelseberättelser på Internet?

    L3-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Kristian Svalin; [2012]
    Nyckelord :Sökare; Internetanvändare; skapelsemyt; diskussionsforum; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Religion på Internet är en undersökning som behandlar frågor om hur Internetanvändare argumenterar kring skapelsemyter på diskussionsforum på Internet. Vidare argumenteras det för en identitetsskapande aspekt av Internet – kan sökare, med hjälp av diskussionsforum på Internet, skapa sig en identitet? I ett sekulariserat samhälle utgår man ofta från att religionen förlorar sin betydelse, men det är viktigt att skilja mellan sekulariseringen på organisationsnivå och på individnivå. LÄS MER

  3. 3. Religiösa Avatarer : Turister i sakraliserade virtuella världar

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Marie Snow Feather Martinsson; [2010]
    Nyckelord :avatarer; religion; spel;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Är virtuella världar sakraliserade? Virtuella är sakraliserade i jämförelse med vår sekulariserade värd och jag hade inte förväntat mig ett så stort utbud av religion i onlinespel. I och med min forskning anser jag att Final Fantasy XI och World of Warcraft i största grad är sakraliserade virtuella världar där människor världen över antar rollen som så kallade ”cyberpiligrims” och ge sig ut på ett äventyr för att upptäcka sin identitet och utforska sig själva. LÄS MER