Sökning: "skillnad gymnasiet högskola"
Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden skillnad gymnasiet högskola.
16. Gymnasieelvers attityder och engagemang till ämnet religion
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Lärare försöker göra sitt bästa i att försöka inspirera elever. En avgörande del i att försöka inspireraen elev är att försöka förändra elevens attityder till att bli mer positiva till ämnet. Denna studiessyfte är att försöka avgöra vilka förutsättningar det finns för lärare att engagera elever genom attinspirera dem. LÄS MER
17. ”Och teater – det är också bögigt…” Intervjuer med killar som valt ES musikal - ett könsmärkt gymnasieprogra
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en undersökning av varför så få killar går på estetiskt gymnasium med inriktning teater. Författaren har gjort fokusgruppintervjuer med killar som går estetiskt gymnasium, inriktning musikal, om hur det kom sig att de sökte dit och hur de ser på genus i förhållande till sin gymnasieutbildning. LÄS MER
18. Litteratururval i gymnasieskolan på sextiotalet och idag : En jämförelse av antologier
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera två antologier, Dikt och tanke I-III från 1967 och Dialog Klassikerna och Dialog 1900-talet från 2000 för att ta reda på om det skett någon förändring vad gäller urvalet. Jag gör en kvantitativ översikt av utvalda antologier, jämför deras innehåll samt tittar på tidigare forskning i ämnet. LÄS MER
19. A comparative study of how the English A syllabus is interpreted in achievement tests focusing on writing ability
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Studien är en jämförelsestudie av hur kursplanen för Engelska A tolkas i prestationsprov som fokuserar på skriftlig förmåga. Proven var hämtade från yrkesförberedande- och teoretiska program på gymnasiet. LÄS MER
20. Det egna kulturarvet inom den gemensamma referensramen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna undersökning tar sin utgåmgspunkt i det förlag som folkpartisten Cecilia Wikström lade sommaren 2006 om att införa en litterär kanon, obligatorisk skönlitteratur, i skolundervisningen. Undersökningen baseras på fem kvalitativa intervjuer med svensklärare på gymnasiet. LÄS MER