Sökning: "skillnad lärare och pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden skillnad lärare och pedagog.

  1. 1. Det inkluderande klassrummet : Hur lärare använder inkludering av elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marlene Sebelius; Marie Ekström; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; inclusion strategies; individual focus; participation; school organization; study environment; Delaktighet; individfokus; inkludering; inkluderingstrategier; skolorganisation; studiemiljö;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken inkluderingsstrategi lärare använder sig av i matematikundervisningen. Studien lyfter fram viktiga faktorer kring inkluderingstrategier som berörs ute i skolverksamheterna. LÄS MER

  2. 2. ”Det är skillnad på att vara lärare och pedagog” : En intervjustudie om gymnasieelevers syn på den duktiga ekonomiläraren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Siri Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :Ekonomilärare; kvalitativ undervisning; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Sverige närmar sig en kris när det gäller antalet utbildade lärare och statistik från Skolverketvisar att det saknas lärare med legitimation i alla ämnen på gymnasiet. Ett ämne som ärspeciellt intressant att granska med anledning av de ökade söktrycket på programmet ärföretagsekonomi. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i sex och samlevnad på högstadiet : Har lärarens arbetserfarenhet någon betydelse?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Teachers; School; Sex education; Working experience; Samlevnad; Sex; Skola; Pedagoger; yrkeslivserfarenhet;

    Sammanfattning : Idag ska ungdomarna i högstadieskolan både hitta sig själva som individer och en sexualitet de känner sig trygga med, i ett samhälle där många och ofta motsägelsefulla bilder om sexualitet flödar. I dagens skola finns begrepp som kan kopplas till sex och samlevnad inskrivna i flera ämnes- och kursplaner och dessa ska finnas med under hela grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare interagerar med sina elever ur ett könsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sandra Ansheden; Sandra Bengtsson; [2013]
    Nyckelord :bemötande; flickor; interaktioner; kön; pedagog; pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att få en uppfattning om huruvida pedagoger interagerar lika eller olika med sina elever utifrån ett könsperspektiv. För att uppnå denna fördjupade förståelse observeras tre pedagogers beteende i olika lärandesituationer, men med samma barngrupp. LÄS MER

  5. 5. "Han är ju lite konstig..." : En studie genom boksamtal och intervjuer om barns inställning till normavvikande beteende

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jonas Henriksson; Sofia Bjerner; [2012]
    Nyckelord :normer; normavvikande; genus; boksamtal; förskola; ;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att få en bild av barns inställning till normavvikande beteende. Vi vill även ta del av hur lärarna iförskolan och grundskolans tidigare år arbetar för att förebygga negativ inställning och kränkande behandling pågrund av detta. För att få fram barnens åsikter kring detta använder vi oss av boksamtal. LÄS MER