Sökning: "skillnad mellan flickor och pojkar i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden skillnad mellan flickor och pojkar i skolan.
1. BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. LÄS MER
2. En studie om hur lärare ser på elevers intresse och förhållningssätt till teknikämnet, med betoning på genus.
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken syn tekniklärare på högstadiet har på elevers förutsättningar för och intresse av teknikämnet. Uppsatsen vill även ta reda på ifall det finns skillnader mellan eleverna baserat på kön och genus och vilka hinder, respektive möjligheter, som existerar för att lärarna ska kunna bedriva en (mer) inkluderande teknikundervisning. LÄS MER
3. Hur ser matkonsumtionen ut för barn i åldrarna 6-8 år i skolan och på fritidsverksamheten? : En enkätstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Resultatet från Riksmaten – Barn 2003 konstaterade att barn i Sverige äter för mycket mättat fett, samt söta och salta livsmedel. Skolan är en plats som möjliggör tidig grundläggning av hälsosamma matvanor. Att tidigt i livet ha möjlighet att etablera hälsosamma matvanor kan påverka framtida livsmedelsval. LÄS MER
4. Kan didaktiska val göra skillnad för pojkars kunskapsinlärning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vårt examensarbete utgår från de stora resultatskillnaderna mellan pojkar och flickor i skolan. Studien är inspirerad av Åhslund (2019) som belyser och lyfter fram framtida forskningsmöjligheter kring att kritisk granska undervisningspraktiker med syfte att utjämna dessa skillnader. LÄS MER
5. Självförmågans påverkan på upplevd stress bland gymnasieelever
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet är att undersöka elevers upplevda självförmåga och stress i gymnasiet. Den här studien handlar primärt om hur stressnivån hos gymnasieelever påverkas av deras självförmåga. LÄS MER