Sökning: "skillnad mellan svenska och modersmål"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden skillnad mellan svenska och modersmål.

  1. 1. Mödrars känsla av trygghet, upplevt amningsstöd och vårdpersonalens bemötande under första veckan efter förlossning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anni Carvajal; Jeanette Salomonsson; [2023]
    Nyckelord :Amningsstöd; BB-vård; Bemötande; Kvantitativ studie; Mödrar; Postpartum; PPSS; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat att olika vårdformer kan påverka mödrars känsla av trygghet och välbefinnande. Känslan av trygghet efter förlossning är grundläggande för barnets utveckling och välmående samt för modern, paret och föräldraskapet. LÄS MER

  2. 2. Diagnos: Utländsk bakgrund?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Martinsson; Ulla Westerberg; [2022-10-13]
    Nyckelord :utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur olika yrkesgrupper i skolan talar om elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd. Elever med utländsk bakgrund uppnår enligt rapporter från Skolverket sämre skolresultat än elever med svensk bakgrund. LÄS MER

  3. 3. Homogen och heterogen förskola : En jämförande studie med fokus på pedagogens arbete med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marwa Hussein; Soad Asmar; [2022]
    Nyckelord :Etniskt svensk; heterogen; homogen; interkulturell; mångkulturell; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra hur pedagogerna i en mångkulturell och en etniskt svensk förskola arbetar med språkutveckling i svenska. Detta kommer att synliggöras genom att jämföra strategier, resurser, barns delaktighet i sin språkutveckling samt utmaningar som pedagoger stöter på. LÄS MER

  4. 4. Boksamtal ur ett tvärspråkligt perspektiv : Modersmålets betydelse för läsförståelsen i undervisningen av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Bengtson; Anna Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :boksamtal; tvärspråklig inflytande; svenska som andraspråk; vuxenutbildning; andraspråksundervisning; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ett tvärspråkligt angreppssätt vid läsning av en novell kan ge eleverna en djupare förståelse för det skönlitterära verket, där läsning på modersmålet är den oberoende variabeln. Denna kvasiexperimentella studie genomfördes i en klass i ämnet Svenska som andraspråk nationell delkurs 4 och utformades som ett boksamtal. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3 ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Ejderlind; Anna Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Second language students; teaching aid analysis; science education; primary school; conceptual understanding; andraspråkselever; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen; lågstadiet; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to incrase knowledge about the support available in teaching materials in biology, physics and chemistry for grades 1-3, to strengthen students who have Swedish as a second language. In the Swedish school, there are many students who have a mother tongue other than Swedish. LÄS MER