Sökning: "skillnaden mellan arabiska och svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skillnaden mellan arabiska och svenska.

  1. 1. Dialektala problem i modern standardarabisk skrift för arabiska elever i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :DINA Al-RAWI; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka svårigheter i skrift för elever som studerar modersmålet i arabiska. Jag använder mig för detta av en kvalitativ undersökningsmetod. Jag valde att intervjua tre elever som studerar arabiska på stadier mellan 6-9, samt tre lärare, varav två undervisar arabiska och den tredje undervisar svenska. LÄS MER

  2. 2. Påverkan av skillnader mellan arabiska varieteter; från arabisktalande tolkars och tolkanvändares perspektiv

    Magister-uppsats, Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Mohaned Ridha; [2013]
    Nyckelord :Arabiska varieteter; varietetsskillnad; MSA; kontakttolkning;

    Sammanfattning : Syftet med min magisteruppsats är att undersöka om arabisktalande tolkanvändare och tolkar tycker att skillnaden mellan arabiska varieteter kan påverka kommunikationen mellan dem under det tolkade samtalet eller inte. Studien är begränsad för att bara fokusera på de två samtalsparternas bedömning och uppfattning av varietetsskillnad. LÄS MER

  3. 3. Diglossi i arabiska och dess effekter på modersmålsundervisningen - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Oubejji El Mostafa; [2012]
    Nyckelord :diglossi; arabiska; modersmål; modersmålsundervisning; MSA;

    Sammanfattning : Modersmålsundervisningen i arabiska har införts i svenska skolor sedan 1970-talet. Huruvida den uppfyller de kriterier som gör att den spelar en viktig roll i språk- och identitetsutveckling är en öppen fråga. Modersmålsundervisningen i arabiska konfronterar många utmaningar som gör att den kan vara svår att genomföra. LÄS MER

  4. 4. Det våras för uppror : Om bevakningen av Tunisien, Egypten och Libyen år 2011 i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Simona Abraham; Victoria Bjerstedt; [2011]
    Nyckelord :Arabiska våren; Dagens Nyheter; Nyhetsvärdering; Egypten; Libyen; Svenska Dagbladet; Tunisien;

    Sammanfattning : Det här är en studie om den svenska dagstidningsrapporteringen om inledningen av den arabiska våren i Tunisien, Egypten och Libyen under år 2011. Vår utgångspunkt är de tolv klassiska nyhetsvärderingsteorierna, med tyngd på geografisk, kulturell och ekonomisk närhet. LÄS MER

  5. 5. Den lexikala förmågan hos en- och flerspråkiga skolbarn, med och utan språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tiiu Eklund; Natali Jankulovska; [2009]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur den lexikala förmågan, avseende förståelse, produktion och organisation, förhåller sig till varandra hos barn med olika språkliga fårutsättningar. I undersökningen ingick det sammanlagt 24 forskningspersoner som var indelade i tre grupper; enspråkiga med språkstörning, flerspråkiga med språkstörning samt flerspråkiga med typisk språkutveckling. LÄS MER