Sökning: "skillnaden mellan information och kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden skillnaden mellan information och kunskap.

  1. 1. Patientens kunskap om joniserande strålning och dess risker vid radiologiska undersökningar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Natalia Marcinkowska; Tina Chamat; [2023-05-10]
    Nyckelord :Joniserande strålning; Kommunikation; Information; Patientens kunskap; Strålningsrisk;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera röntgenundersökningar som använder joniserande strålning genomförs och blir alltmer vanligt. Joniserande strålning kan innebära och resultera i risker, vilket i sin tur kan skapa oro hos patienterna. LÄS MER

  2. 2. Jämställd trygghet i det offentliga rummet : Hur trygghet upplevs i offentliga miljöer samt hur trygghet behandlas i kommunal stadsplanering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Amanda Kireeva Hasan; [2023]
    Nyckelord :gender equality; gender perspective; urban planning; security; public space; social sustainability; jämställdhet; genusperspektiv; stadsplanering; trygghet; offentliga rummet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Jämställdhet och trygghet är begrepp som utgör en del av de sociala hållbarhetsmålen och förväntas därmed integreras i stadsutvecklingsarbetet. Det offentliga rummet är till för alla där rummet bidrar till en känsla av delaktighet och samhörighet, men stämmer det? Statistik tyder på att det är betydligt fler kvinnor än män som känner sig otrygga utomhus, den upplevda oron och rädslan kan i vissa fall begränsa kvinnor från att befinna sig ute i det offentliga. LÄS MER

  3. 3. Glädjen och kunskapen från musikens värld : Förskollärarnas syn på musikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Gabre; Emma Josefsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; förskola; förskollärare; musikundervisning; musikdidaktik; sociokulturell teori; mediering; estetiska lärprocesser; estetik;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om hur förskollärarna ser på musikens roll i förskolans undervisning med inriktning särskilt på vilka delar i musiken som bidrar till barnens lärande och vilka utmaningar som förskollärarna ser med musikundervisningen. Tidigare forskning som är relevant inom ämnet samt den sociokulturella teorin med begreppen mediering och den proximala utvecklingszonen sätts i relation gentemot resultatet för att svara på syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhet på väg : Hur globala teknikintensiva företag realiserar hållbarhetsstrategier i upphandlingar av vägtransporter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Reuben Vas; Vilmer Blystad; [2023]
    Nyckelord :hållbarhetsstrategier; upphandling; vägtransport; teknikintensiva företag; försörjningskedja; koldioxidutsläpp; fallstudie; hållbarhetsstrategi; transportsträckor; system för hållbarhetsutvärdering i transportupphandlingar; hållbarhet i transportupphandlingar;

    Sammanfattning : An increasing number of companies are creating and implementing sustainability strategies that extend beyond their own organization and consider both their customers' and suppliers' emissions in order to achieve carbon emissions targets throughout the supply chain. By comparing the sustainability strategies of 6 case companies with historical procurement data, this study investigates the difference between operational activity and the formulation of strategies. LÄS MER

  5. 5. On the strategic abilities gained by using knowledge-based strategies for multi-agent teams playing against nature

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sam Maltin; Simon Rosén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Analogous to how the Knowledge-Based Subset Construct (KBSC) can transform games of imperfect information against nature into games of perfect information, making it easier to find winning strategies for objectives in these games, the multi-agent knowledge-based subset construct (MKBSC) can be used to find winning strategies in multi-agent games of imperfect information. The difference between the two algorithms is that the generalized version can be applied multiple times, which is interpreted as the agent’s considering not just their own knowledge of the game, but also their knowledge of the other agents, and the knowledge of the other agent’s knowledge about their own knowledge, etc. LÄS MER