Sökning: "skillnader i betygsättningen"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden skillnader i betygsättningen.
1. Sambedömning som strategi för musiklärarens likvärdiga betyg och bedömningspraktik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about what strategies music teachers use to increase the equivalence of assessment and grading in the subject of music in primary school. A qualitative research method has been used with semi-structured interviews of seven music teachers who work as music teachers in primary schools. LÄS MER
2. Finns det en relative age effect på slutbetyg i svenska grundskolan? : En kvantitativ studie kring hur den relativa ålderseffekten speglas på betyget i svenskagrundskolan.
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Relativ ålderseffekt eller relativ age effekt (RAE) åberopar skillnader i kognitiva och biologiska förmågor som uppstår mellan människor grupperade efter deras kronologiska ålder. Syfte: Att genom hypotesprövning på en kohortpopulation undersöka om födelsetidpunkt samverkar med vilket betyg elever uppnått i ämnet Idrott & Hälsa i den svenska grundskolan. LÄS MER
3. Processbarhet och språklig utveckling i nationella prov inom SFI : En studie av samband mellan språklig processbarhet, utveckling och betyg i NP på SFI
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : I den här studien undersöktes 15 elevtexter skrivna på det nationella provet inom Svenska för invandrare, kurs C. Elevtexterna studerades med hjälp av två metoder, Läsbarhetsindex och Processbarhetsteori, för att utröna om samband kunde påvisas mellan texternas språkliga egenskaper och betyg. LÄS MER
4. Kunskapskravens värdeord : En studie om hur kunskapskraven i teknik tolkas och tillämpas av tekniklärare på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Bedömning och betygsättning är väsentligt för eleverna, eftersom de är till för att mäta och följa upp elevers lärande. Det ingår i lärarens roll att bedöma och sätta betyg på elevers visade kunskaper. Detta förväntas göras i förhållande till kunskapskraven. LÄS MER
5. "Jag bedriver inte simundervisning, jag kontrollerar simkunnighet." : en studie om hur idrottslärare bedriver och utformar sin simundervisning i grundskolan
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka hur idrottslärare i grundskolan bedriver och utformar sin simundervisning. Vilka möjligheter eller hinder anser idrottslärare påverkar deras simundervisning? Hur gör idrottslärare för att alla elever ska nå kunskapskraven i simning? Hur konkretiserar idrottslärare kunskapskraven i simning? Metod Denna studie består av intervjuer utförda med sex idrottslärare på grundskolan. LÄS MER