Sökning: "skillnader i köpbeteende mellan könen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden skillnader i köpbeteende mellan könen.

  1. 1. Köpbeteende : Den svenska kundens benägenhet att handla ekologisk bomull

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Sofia Gustafsson; Tove Wahlström; [2012]
    Nyckelord :köpbeteende; cotton; organic cotton; ekologisk bomull; bomull;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att undersöka vilken kunskap den svenska konsumenten har om ekologisk bomull samt om de handlar kläder av ekologisk bomull. Vi genomförde en enkätstudie med både kvalitativa och kvantitativa inslag. Enkätundersökningen utfördes i centrala Göteborg vid fem tillfällen under april. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor njuter, män jagar -Myt eller sanning?

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Sofia Gustafsson; Madeleine Sjöberg; [2012]
    Nyckelord :shoppingbeteende; mode; shopping behavior; consumer behavior; male; female; differences; similarities; fashion; konsumentbeteende; manligt; kvinnligt; likheter; skillnader;

    Sammanfattning : Idag riktar många butiker in sig på sina kvinnliga kunder. De är väl omtalat hur kvinnor handlar och att de ser shopping som ett nöje. Butikerna sätter upp erbjudande för att locka kvinnor att handla mer och göra dem tillfredsställda; då kommer de tillbaka igen. LÄS MER

  3. 3. Brunkräm på tröjan, säsongsshopping och en topp inför helgen - en studie av könsskillnader i shoppingbeteende och dess betydelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pernilla Persson; Ulrika Persson; Josefin Svensson; [2005]
    Nyckelord :Service; kön; bemötande; klädesbutiker; skillnader i shoppingbeteende.; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problemformulering: Kvinnor och män tycks shoppa olika. Existerar det ett samband mellan ledningen och butikspersonalens roll vid bemötande av och servicen till kunder, med avseende på kön, i en klädesbutik, och hur ser det sambandet i så fall ut?Syfte: Syftet med denna uppsats är att med hjälp av tre fallföretag, Brothers, Sisters och MQ, undersöka huruvida skillnader i köpbeteende mellan könen kan tas fasta på för att utveckla konkurrensfördelar för företagen. LÄS MER

  4. 4. Den svenska mobiltelefonmarknaden - en studie i manlit och kvinnligt köpbeteende och marknadsföringens sätt att påverka detta

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Ekman; Filip Olsson; Arash Azizi; [2004]
    Nyckelord :köpbeteende; manligt kvinnligt; marknadsföring; Mobiltelefoner; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Som huvudproblem hade vi frågeställningen: Hur skiljer sig mäns och kvinnors preferenser för och köpbeslutsprocesser vid val av mobiltelefon åt och vad påverkar dessa? Hur kan marknadsföringen utformas för att möta dessa olikheter? Syftet med uppsatsen var att genom teori och empiri undersöka kvinnors och mäns preferenser och köpbeslutsprocesser och vad som påverkar dessa samt att undersöka den marknadsföring som finns idag och hur denna tar eller skulle kunna ta hänsyn till olikheter mellan könen. Metoddelen på uppsatsen bygger till stor del på en kvalitativ studie. LÄS MER