Sökning: "skillnader i läroplaner olika länder"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skillnader i läroplaner olika länder.

  1. 1. Vad ska vi med bild till? : En kritisk diskursanalys av tre länders läroplaner med fokus på ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Eva Ekeroth; [2022]
    Nyckelord :Läroplan; bild; Storbritannien; England; Sverige; Finland; diskursanalys; jämförande studie; CDA – Critical Discourse Analysis;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från den didaktiska frågan varför något ska läras eller undervisas i och fördjupar sig i diskurser kring ämnet bild i tre länders läroplaner. Uppsatsens syfte är att utveckla förståelse för och jämföra tre länders läroplaner för grundskolan med avseende på förhärskande diskurser i relation till bildämnet. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning i matematikundervisning : ett verktyg för att lyckas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Erlandsson Kuitems; Nhu Yen Tran; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; matematik; lågstadiet; feedback; feedforward; motivation;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt strävar vi efter att förstå formativ bedömnings påverkan i matematikundervisning med fokus på lågstadiet. Med andra ord samband mellan applicering av formativ bedömning i undervisning och vad det ger för resultat. LÄS MER

  3. 3. Fostran av framtida medborgare : En kvantitativ jämförelse av Englands och Sveriges läroplan för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Bengthsson; [2020]
    Nyckelord :England; Sweden; Curriculum; Preschool; Values; England; Sverige; Läroplan; Förskola; Värden; Värdegrund;

    Sammanfattning : Det finns värden och förväntningar på hur en medborgare bör agera och en medvetenhet kring deras ansvar som medborgare. Läroplanen för förskolan är ett dokument som förklarar vad barn redan i en tidig ålder ska introduceras i för att utvecklas i sin roll som medborgare. LÄS MER

  4. 4. En djupdykning i Skandinaviens simundervisning : En komparativ innehållsanalys av läroplaner och styrdokument i Norge, Sverige och Danmark

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Cameron Wemyss; Kosevic Selma; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syfte med denna studie är att undersöka simundervisningen i skolan för att få en fördjupad förståelse för simning i ämnet idrott och hälsa. Studiens avser att besvara (1) hur simundervisning framställts i läroplaner historiskt i Sverige, Norge och Danmark, (2) hur simundervisning framställs i nuvarande styrdokument för grundskolan i Sverige, Norge och Danmark (3) och om det finns eventuella likheter respektive skillnader i detta material. LÄS MER

  5. 5. Gaps in alignment. A cross-cultural research on intended and received curriculum in Sweden and Germany.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Friedrich Heger; [2012]
    Nyckelord :received curriculum; cross-cultural research on cu;

    Sammanfattning : Bakgrund: TIMMS, PISA och andra internationalla undersökningar har varit viktiga för internationell jämförelse av undervisning och läroplaner. Men inom språkundervisningen saknas fortfarande stora internationellt jämförbara studier. LÄS MER