Sökning: "skillnader islam kristendom"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden skillnader islam kristendom.

  1. 1. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Köhler; Drilon Istrefi; [2023]
    Nyckelord :School; Education; Inclusion; Religion; Religions; Belief; Background; Equality; Multicultural; Diverse; Classroom; Abrahamic; High School.; Skola; Utbildning; Inkludering; Religion; Religioner; Trosuppfattning; Bakgrund; Likvärdighet; Mångkultur; Diversifierat; Klassrum; Abrahamitiska; Högstadie.;

    Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER

  2. 2. Bönens funktion och praktik : En jämförande studie om den kristna ochmuslimska bönen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Victor Bergenblock; [2023]
    Nyckelord :Bön; kristendom; kristna; islam; muslimer;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att kvalitativt undersöka bönens funktioner och praktik inom kristendom och islam. Analysen tar utgångspunkt från Froese och Jones religionsociologiska teori samt analysera likheter och skillnader mellan de två religionernas bön. Uppsatsens tre frågeställningar är: 1. LÄS MER

  3. 3. Högtider och berättelser : En läromedelsanalays i religionskunskap för årskurs 1-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Nathalie Haile; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; högtider; berättelser; abrahamitiska religionerna; funktionellt perspekti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en kvalitativ innehållsanalys av tre läroböcker och diskutera vad och på vilka sätt dessa tre läroböcker för årskurs 1–3 lyfter vad det gäller högtider och berättelser inom kristendom, islam och judendom. De tre läroböcker som jämförts är Puls religion (2003), Puls SO-boken (2011) och Boken om SO 1–3 (2013). LÄS MER

  4. 4. Världsreligionsundervisning i mångkulturella och homogena klasser i årskurs 1–3 : En kvantitativ enkätstudie om skillnader i undervisning i tre världsreligioner mellan olika elevgrupper baserat på ramfaktorteorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Dina Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Framework factor; Homogeneous; Multicultural; Religious education; World religions; homogen; mångkulturell; ramfaktorer; religionsundervisning; världsre-ligioner;

    Sammanfattning : Syfte – Denna studie undersöker hur verksamma lärare i årskurs 1–3 undervisar i religionskunskap om världsreligionerna, kristendom, islam och judendom i mångkulturella och homogena klasser i svenska skolor. Syftet med studien är att undersöka om det finns skillnader i undervisningen mellan de två olika elevgrupperna, samt vilka faktorer som påverkar lärares val av undervisningsinnehåll. LÄS MER

  5. 5. Jesus Kristus - Solgud eller Guds son : En undersökning av alternativa sätt att förstå Jesu person

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Joakim Pårs; André Simu; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna religionsvetenskapliga uppsats behandlar ämnesområdet religion, symbolik och metaforer med temat tolkningar inom religion och religiösa texter. Syftet med uppsatsen är att redogöra för, analysera och pröva en alternativ tolkning av Jesus Kristus och i förlängning kristendomens ursprung. LÄS MER