Sökning: "skillnader lgr 80 lgr 11"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden skillnader lgr 80 lgr 11.

  1. 1. Visuella skillnader i läromedel under 30 år –en läromedelsanalys utifrån Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Andersson; Ella Fahlin; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; visuellt lärande; ideationell analys; läroplan; läromedel; bildanalys; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien analyserar fyra olika läromedel från de tre läroplanerna Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11.Syftet med studien är att undersöka hur det visuella i läromedel har förändrats över tid och vad det har för betydelse för inlärningen, vi har också undersökt hur läromedlen förhåller sig till respektive läroplan. LÄS MER

  2. 2. Från Kristendomskunskap till Religionskunskap : En studie av religionsämnets förändring i den svenska grundskolan från 1962 fram till idag speglat i läroplanerna

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Westerberg; [2015]
    Nyckelord :Religionskunskap; Kristendomskunskap; Lgr 62; Lgr 69; Lgr 80; Lpo 94; Lgr 11;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur religionsundervisningen i kursplanerna har förändrats från Lgr 62 fram till den nya läroplanen Lgr 11. Den belyser innehållet i alla läroplaner och ger en djupdykning i kristendomsämnet i religionsundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Skolans uppdrag över tid. En analys av de tre senaste läroplanerna för svensk grundskola.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daniel Holm; [2014-07-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Undersöka om det finns en förändring över tid när det kommer till fokus på skolans tudelade uppdrag: medborgar- och kunskapsuppdraget. Metod: En kvalitativ och en kvantitativ innehållsanalys av de tre senaste läroplanerna (Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11). Till hjälp används två idealtyper, vilka är skolans båda uppdrag. LÄS MER

  4. 4. Förväntningar på bildämnet - En analys av bildämnet på formuleringsarenan genom läroplanerna från 1969, 1980, 1994 och 2011

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jennie Johansson; [2014-06-25]
    Nyckelord :Läroplaner; Teckning bild; Formuleringsarenan; Utvecklingslinjer; Lgr 69; Lgr 80; Lgr 94; Lgr 11;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur förväntningarna på bildämnet har sett ut, såsom de framkommer av läroplanerna från 1969, 1980, 1994 och 2011. Syftet är vidare att se vilka likheter och skillnader det finns mellan dessa och att se hur utvecklingslinjer från tidigare forskning visar sig i dem. LÄS MER

  5. 5. Att utbilda för och i demokrati : Framskrivningen av grundskolans demokratiuppdrag från 1962 till 2011

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ulrica Johansson Åleheim; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar demokratidiskursen som den framskrivs i grundskolans läroplaner från 1962 till 2011. Syftet är att granska betoningar, skillnader och likheter ur två aspekter, demokratiuppdraget som innehåll och demokratiuppdraget som process, samt hur dessa relaterar till politisk och samhällelig utveckling över tid. LÄS MER