Sökning: "skillnader matematik flickor pojkar"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden skillnader matematik flickor pojkar.

  1. 16. Självförtroende, tilltro och matematiskprestation : En enkätstudie med elever, vårdnadshavare och lärare i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Östblom; [2020]
    Nyckelord :matematik; matematikångest; självförtroende; prestation; årskurs 4-6; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Internationell forskning har visat samband mellan matematikångest och låga resultat i matematik. Självförtroende och positiv attityd till matematik är istället framgångsfaktorer. Att undersöka hur relationen mellan självförtroende och matematiskprestation ser ut i årskurs 4-6 blir därför intressant. LÄS MER

  2. 17. Relationen mellan självförtroende och prestation i matematik : En statistisk analys med fokus på skillnader beroende på kön och ålder baserat på data från TIMSS 2015

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Hemlin; Emma Stenström; [2020]
    Nyckelord :Matematik; självförtroende; prestation; genus; TIMSS 2015;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom analys av data från TIMSS 2015 bidra med kunskap om sambanden mellan elevers självförtroende i matematik och deras matematikprestationer beroende på kön, och vidare hur det skiljer sig mellan årskurs 4 och 8. Studiens fyra forskningsfrågor är: Skiljer sig matematikprestationer beroende på kön och ålder (årskurs 4 och 8) och i så fall på vilka sätt?, Skiljer sig självförtroende i matematik beroende på kön och ålder (årskurs 4 och 8) och i så fall på vilka sätt?, Vilka samband finns mellan matematikprestaioner och självförtroende i matematik beroende på kön? och Vilka samband finns mellan matematikprestationer och självförtroende i matematik beroende på ålder (årskurs 4 och 8)?. LÄS MER

  3. 18. Sättas på prov : En systematisk genomgång av nationella provets betydelse för slutbetyget för elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johannes Doerr; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; nationellt prov; high-stakes-test; betyg; matematik; slutbetyg;

    Sammanfattning : Under våren 2020 ställdes det nationella provet i matematik, för årskurs 9, in som en följd av Coronapandemin. Det nationella provet i svenska genomfördes som vanligt. LÄS MER

  4. 19. Matematikångest ur ett genusperspektiv: Skillnader, orsaker, konsekvenser och lösningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Hansen; Maria Buhre Sallermo; [2020]
    Nyckelord :genusperspektiv; flickor och pojkar; matematiksvårigheter; matematikundervisning; matematikångest;

    Sammanfattning : Den här litteraturöversikten behandlar begreppet matematikångest, både allmänt samt ur ettgenusperspektiv. Eftersom matematikångest ofta utvecklas tidigt med risk för att följa medunder hela studietiden, inriktar den här studien sig på hur det går att arbeta med och motmatematikångest både på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  5. 20. Nationell jämställdhets påverkan på elevers värdesättning av matematik i relation till sitt framtida yrkesval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zanna Gharehchaei Moskvina; Josefine Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Yrkesval; Genus; Könsklyftor; Eccles Expectancy-Value teori; TIMSS;

    Sammanfattning : Följande komparativa studie genomfördes med fokus på hur nationell jämställdhet kan påverka hur elever värdesätter matematik i relation till sitt framtida yrkesval. Studien omfattar totalt tolv länder som delades in i tre jämställdhetskategorier: hög, medel och låg jämställdhetsrankning. LÄS MER