Sökning: "skillnader mellan Gymnasieprogram"
Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden skillnader mellan Gymnasieprogram.
1. Självuppfattning bland gymnasieelever : en kvantitativ studie om könsskillnader och gymnasieprograms inflytande på självuppfattning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka könsskillnader i självuppfattning bland gymnasieelever, samt undersöka skillnader mellan de tre mest populära gymnasieprogrammen (Teknik-, Ekonomi- och Samhällsvetenskapsprogrammet). Det undersöktes också om det fanns en interaktionseffekt mellan kön och gymnasieprogram gällande självuppfattning. LÄS MER
2. Det sociala stödets inverkan på skolrelaterad stress
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Skolrelaterad stress är ett växande folkhälsoproblem som verkar som riskfaktor för unga personers psykiska ohälsa. Prestationer, relationer, krav samt tankar om framtiden beskrivs orsaka skolrelaterad stress. Socialt stöd är en resurs för hälsa och välbefinnande. LÄS MER
3. ”Jag tycker att det är coolt att plugga och liksom ha koll på sin skola” : En kvalitativ studie om unga killars inställning till valet av att studera på gymnasiet samt till skolnärvaro, utbildning och framtid.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Utifrån sju gymnasiekillars egna berättelser avser den här studien att belysa gymnasiekillars inställning till skolnärvaro, utbildning och framtid i relation till kapital, habitus och hegemonisk maskulinitet. Detta utifrån syftet att bidra med en pusselbit till förståelsen kring problematisk skolfrånvaro. LÄS MER
4. Nyhetsanvändning i klassrummet : En observationsstudie i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I den här studien undersöker vi hur nyheter och aktuella händelser används i undervisningen av samhällskunskap på gymnasiet och hur lärare ställs inför den didaktiska utmaningen att välja sitt material. Detta görs för att tydliggöra likheter och skillnader i innehållet som kan existera mellan olika gymnasieprogram. LÄS MER
5. Behöver du hjälp? : En intervjustudie om hur specialpedagoger upplever det särskilda stödet i yrkesförberedande gymnasieprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I svensk gymnasieskola under år 2021 så studerade 29% av eleverna på en yrkesförberedande utbildning, vilket motsvarar cirka 105 000 elever. Enligt policydokument likt Skollagen (SFS 2010:800 kap 3) så har dessa elever rätt till både en kvalificerad utbildning och ett så kallat adekvat särskilt stöd om de inte klarar av utbildningens kunskapskrav. LÄS MER