Sökning: "skillnader mellan olika läroplaner"
Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden skillnader mellan olika läroplaner.
16. Värdegrundande fostran : En kvantitativ studie om värderingsskillnader mellan generationerna skolade under den svenska skolans läroplaner Lgr 80 och Lpo 94
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studien undersöker om två närliggande generationer uppvisar tendenser till olika värderingar och om det går att se liknande tendenser i skillnader mellan de läroplaner som var aktuella då respektive generation gick i skolan. Ambitionen är inte att studera om värderingar formas i skolan eller hur stort inflytande skolan har på värderingsformande, utan ambitionen är att undersöka om det går att se liknande tendenser i värderingsskillnader uttryckta av generationerna och skillnader påvisade i läroplanerna. LÄS MER
17. Elevers kunskaper om djurarter och i vilket sammanhang de sett och lärt sig om dem
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det här examensarbetet utgår från en ämnesdidaktisk teori där vikten av artkunskap betonas i ett större sammanhang samt kopplas till lärarrollen. Artkunskap utgör en grund för att elever ska få möjligheten till att kunna se förändringar som sker i naturen och utveckla förståelse för hållbar utveckling. LÄS MER
18. Genus i svenskämnet i tryckta läromedel från Lgr 62 till Gy 11 : En litteraturstudie kring kvalitativa och kvantitativa skillnader i representationen av män och kvinnor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/SvenskaSammanfattning : Den tryckta läseboken har länge varit viktig för svenskämnet då den är det första läromedlet som elever möter när de börjar skolan. Den tryckta läroboken har haft en avgörande roll i skolan under en längre tid. LÄS MER
19. Bakom den stängda dörren. En litteraturstudie om undervisningspraktiker i individuell instrumentalundervisning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att undersöka vad forskning säger om individuell instrumentalundervisning. Studien behandlar kontexter i Sverige, Norge, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Thailand, Sydkorea och USA. LÄS MER
20. Bråk i matematikläromedel : En jämförande studie mellan svenska och finska läromedel gällande arbetsområdet bråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa bråkräkningens roll i den svenska respektive finska skolan genom att undersöka matematiska läromedel för elever. Bråkräkningen är en matematisk baskunskap som ligger till grund för andra områden inom matematiken som algebra, procenträkning samt att de aktuella räknereglerna för decimaltal motsvarar reglerna för bråk (Ma, 1999, s. LÄS MER