Sökning: "skillnader mellan olika läroplaner"
Visar resultat 6 - 10 av 50 uppsatser innehållade orden skillnader mellan olika läroplaner.
6. Läroplanerna för gymnasiesärskolan och gymnasieskolan : Möjlighet eller hinder för likvärdig studie- och yrkesvägledning över tid?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur studie- och yrkesvägledning och normalitet, kopplat till olika grupper, framställs i läroplanerna, samt hur det kan påverka gruppernas likvärdiga möjligheter till studier och arbetsliv. En tidsseriestudie av läroplanerna för gymnasiesärskolan och gymnasieskolan mellan åren 1970-2013, gjordes utifrån en diskursanalytisk ansats, och resultatet analyserades utifrån en cripteoretisk utgångspunkt. LÄS MER
7. Utmaningar och möjligheter vid undervisning av andraspråkselever : – en komparativ studie av Lpo94 och Lgr22utifrån ämnet svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar två läroplaner, Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 1994 och Läroplanen för grundskolan 2022 utifrån ämnet svenska som andraspråk. Syftet med föreliggande studie är att synliggöra och undersöka skillnader och likheter mellan läroplanerna i ämnet svenska som andraspråk, med fokus på deras sätt att uttrycka sig om språkinlärning och förväntad språkbehärskning. LÄS MER
8. Formativ bedömning i matematikundervisning : ett verktyg för att lyckas
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I denna kunskapsöversikt strävar vi efter att förstå formativ bedömnings påverkan i matematikundervisning med fokus på lågstadiet. Med andra ord samband mellan applicering av formativ bedömning i undervisning och vad det ger för resultat. LÄS MER
9. Föräldrars val av skolform– ur ett föräldra- och professionsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Uppsatsen behandlade utredningsprocessen till särskolan ur föräldra- ochprofessionsperspektiv. Syftet var att undersöka vad som påverkade några föräldrars val avskolform och hur personalen medverkade i dessa processer när det står mellan skolplaceringmellan grundskola och grundsärskola. LÄS MER
10. Etik i värdegrunden och i de samhällsorienterade ämnena: En kritisk diskursanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Etik är en viktig och stor del av skolan som genomsyrar hela läroplanen. I en studie av Thornberg (2008) visar han att det ofta är lärares värderingar och tidigare erfarenheter som styr etikundervisningen. LÄS MER