Sökning: "skillnader mellan olika läroplaner"

Visar resultat 6 - 10 av 50 uppsatser innehållade orden skillnader mellan olika läroplaner.

  1. 6. Läroplanerna för gymnasiesärskolan och gymnasieskolan : Möjlighet eller hinder för likvärdig studie- och yrkesvägledning över tid?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Emelie Vallberg; Emma Thurén; [2023]
    Nyckelord :study and career guidance; curriculum; normalcy; discourse analysis; criptheory; studie- och yrkesvägledning; läroplan; normalitet; diskursanalys; cripteori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur studie- och yrkesvägledning och normalitet, kopplat till olika grupper, framställs i läroplanerna, samt hur det kan påverka gruppernas likvärdiga möjligheter till studier och arbetsliv. En tidsseriestudie av läroplanerna för gymnasiesärskolan och gymnasieskolan mellan åren 1970-2013, gjordes utifrån en diskursanalytisk ansats, och resultatet analyserades utifrån en cripteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 7. Utmaningar och möjligheter vid undervisning av andraspråkselever : – en komparativ studie av Lpo94 och Lgr22utifrån ämnet svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Lpo94; Lgr22; andraspråk; språkutveckling; språkinlärning; språkbehärskning;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar två läroplaner, Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 1994 och Läroplanen för grundskolan 2022 utifrån ämnet svenska som andraspråk. Syftet med föreliggande studie är att synliggöra och undersöka skillnader och likheter mellan läroplanerna i ämnet svenska som andraspråk, med fokus på deras sätt att uttrycka sig om språkinlärning och förväntad språkbehärskning. LÄS MER

  3. 8. Formativ bedömning i matematikundervisning : ett verktyg för att lyckas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Erlandsson Kuitems; Nhu Yen Tran; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; matematik; lågstadiet; feedback; feedforward; motivation;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt strävar vi efter att förstå formativ bedömnings påverkan i matematikundervisning med fokus på lågstadiet. Med andra ord samband mellan applicering av formativ bedömning i undervisning och vad det ger för resultat. LÄS MER

  4. 9. Föräldrars val av skolform– ur ett föräldra- och professionsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ywonne Nålberg; Annette Janols; [2021]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; utredningsprocessen inför skolplacering; föräldra- och professionsperspektiv; grundsärskola; grundskola;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlade utredningsprocessen till särskolan ur föräldra- ochprofessionsperspektiv. Syftet var att undersöka vad som påverkade några föräldrars val avskolform och hur personalen medverkade i dessa processer när det står mellan skolplaceringmellan grundskola och grundsärskola. LÄS MER

  5. 10. Etik i värdegrunden och i de samhällsorienterade ämnena: En kritisk diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Korelic Natalie; Lacza Martina; [2021]
    Nyckelord :Etik; Kritisk diskursanalys; Läroplaner; Samhällsorienterande ämnen; Värdegrunden;

    Sammanfattning : Etik är en viktig och stor del av skolan som genomsyrar hela läroplanen. I en studie av Thornberg (2008) visar han att det ofta är lärares värderingar och tidigare erfarenheter som styr etikundervisningen. LÄS MER