Sökning: "skillnader mellan skolan i sverige och"

Visar resultat 1 - 5 av 195 uppsatser innehållade orden skillnader mellan skolan i sverige och.

  1. 1. 15 minute city: Revolution in Södertälje? : A study on how the concept of 15 minute city can be applied to Södertälje.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Nora Syaush; Lukas Chamoun; [2023]
    Nyckelord :Keywords: “15 minute city”; Carlos Moreno; density; proximity; diversity; active mobility; TRAST; the urban area Södertälje; Ronna; Case study.; Nyckelord: “15 minutersstaden”; Carlos Moreno; täthet; närhet; mångfald; aktiv mobilitet; TRAST; Södertälje tätort; Ronna; Fallstudie.;

    Sammanfattning : In a society where everything must be within the vicinity and accessible, people face challenges like climate, segregation and inequality. All people have the right to services such as education, care, work and housing without being prevented by unsustainable urban planning. LÄS MER

  2. 2. Går alla ut på tur? : En kvalitativ studie om hur placeringen av svenska gymnasieskolor påverkar arbetet med exkursioner och fältarbeten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Alexander Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Geografi; exkursioner; fältarbete; flow; intervjustudie;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur arbetet med exkursioner och fältarbete inom geografiämnet ser ut på svenskagymnasieskolor. Ett extra fokus har lagts på likheter och skillnader mellan skolor i landsbygdsmiljö och stadsmiljö samt placeringen av skolan i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Ska vi sluta ha roligt nu? : Policyimplementering av jämställdhetsdokument i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alma Andersson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; policy; implementering; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Regeringen stärkte i början av tvåtusentalet arbetet med jämställdhet genom att införa strategin jämställdhetsintegrering i alla politikområden vilket även är metoden som ska ligga till grund för skolans jämställdhetsarbete. Syftet med studien är att utifrån gymnasielärares perspektiv undersöka hur styrdokument såsom skollagen och läroplanen påverkar lärares jämställdhetsarbete i gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Exploring Swedish Values : A Comparative Study of Perspectives among International and Swedish Students in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elise Johansson; [2023]
    Nyckelord :Swedish values; nation branding; public diplomacy; soft power; intercultural communication; Swedish Institute; Svenska värderingar; nation branding; offentlig diplomati; mjuk makt; interkulturell kommunikation; Svenska institutet;

    Sammanfattning : This thesis examines Swedish values from the perspectives of international and Swedish students residing in Sweden, with the collaboration of the Swedish Institute—a public agency focused on enhancing Sweden’s global image and attractiveness to researchers, students, and talents. The research explores the field of nation branding, public diplomacy, and soft power. LÄS MER

  5. 5. L’importanza e l’insegnamento scolastico della madrelingua diversa da quella svedese : Uno studio esplorativo su 10 genitori e sui loro atteggiamenti riguardo alla madrelingua italiana e al suo insegnamento in Svezia.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marina Di Floriano; [2023]
    Nyckelord :madrelingua; bilinguismo; seconda lingua; diglossia; multilinguismo; alternanza linguistica; sviluppo linguistico e insegnamento della madrelingua.; modersmål; tvåspråkighet; andraspråk; diglossi; flerspråkighet; kodväxling; språkutveckling och modersmålsundervisning.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den explorativa studien är att förstå attityder hos föräldrar och deras åsikter om modersmålundervisningen i det italienska språket i Sverige, i det fall det studeras, men också när möjligheten att låta sina barn studera det och undersöka skälen till detta val. Teori: Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för barnets språk, identitet och personlighet. LÄS MER