Sökning: "skillnader mellan svenska och norska skolor"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden skillnader mellan svenska och norska skolor.

  1. 1. Skolanställdas attityd till elevers fysiska aktivitetsvanor i Sverige och Norge på skolor med olika koppling till fysioterapeut - en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Freja Albertsson; Andrea Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; stillasittande beteende; fysioterapeut; skola; attityd; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning har visat på att ju högre frekvens av fysisk aktivitet, eller lägre frekvens av stillasittande beteende, desto bättre hälsorelaterad livskvalitet. Fysisk inaktivitet är den fjärde ledande riskfaktorn för dödlighet globalt. LÄS MER

  2. 2. Grannspråksundervisning i den svenska och norska skolan : Några faktorer som påverkar elevernas grannspråkskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Adolfsson Lena; [2017]
    Nyckelord :Grannspråk; Grannspråksundervisning; Svenska högstadiet; Norska ungdomsskolan;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks, dock med stort bortfall, om det föreligger skillnader i grannspråksundervisningen mellan norska och svenska skolor, som förklarar det faktum att norska elever uppvisar större grannspråkskompetens än svenska elever. Utifrån analys av svar från svenska och norska pedagoger framkom några faktorer som kan bidra till att förklara skillnaden. LÄS MER

  3. 3. Norska och Svenska skolor utan tak? : En komparativ studie om friluftsundervisningen i norska och svenska grundskolor med inriktning mot friluftsliv, vad blir det för friluftsliv egentligen?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Kristian Haggärde; Jacob Lindstam; [2013]
    Nyckelord :Komparativ; Friluftsundervisning; Friluftsliv; Grundskola; Friluftsstilar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte Studiens syfte är att undersöka friluftsundervisningen i grundskolor med friluftsprofil i Oslo och Stockholm, samt jämföra dessa. Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsämnet i friluftsprofilerade grundskolor i Oslos kommun? Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsämnet i friluftsprofilerade grundskolor i Stockholms kommun? Vad kan vi se för likheter eller skillnader mellan skolorna i Oslo och Stockholm? Kort sammanfattning av Sandells friluftsstilar: Passiv anpassnignsstil: friluftsliv utifrån ett anpassat betraktande perspektiv utan att påverka naturen. LÄS MER

  4. 4. Simundervisning ­ En rättighet eller en skyldighet? En studie om simundervisning i Sverige och Norge för elever i skolår 6-9

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Petra Raunio; [2008]
    Nyckelord :Simkunnighet; åtgärder; ansvar;

    Sammanfattning : Syfte och FrågeställningarUnder min tid som utbytesstudent i Oslo fick jag på en skola erfara att många elever inte kunde simmaoch fick heller inte möjligheten att lära sig det eftersom skolan inte erbjöd någon simskola. Sverigeoch Norge är lika på flera avseenden och därför ville jag se om det fanns några likheter med densvenska skolan. LÄS MER