Sökning: "skillnader mellan svenska och svenska som andraspråk"
Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser innehållade orden skillnader mellan svenska och svenska som andraspråk.
1. Ett akademiskt språkbruk : En jämförande studie av elevers produktiva akademiska ordförråd i kurserna svenska 3 och svenska som andraspråk 3 på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Idag förväntas gymnasieelever utveckla färdigheter i att skriva akademiska texter och använda ett akademiskt språkbruk. Tidigare forskning har undersökt elevtexter i kursen svenska 3 (SVE), men inte kursen svenska som andraspråk 3 (SVA). LÄS MER
2. Att utveckla handling i krönikor : En analys av texter skrivna av elever som läser svenska eller svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elever som antingen läser svenska eller svenska som andraspråk utvecklar handling i krönikor och vilka eventuella skillnader som finns mellan elevgrupperna. Genom en systemisk-funktionell textanalys analyserades: vilka typer av grammatisk utvidgning som förekommer, förekomsten av de olika typerna och hur dessa utvidgningar utvecklar handlingen i krönikorna som eleverna skrivit. LÄS MER
3. Att upptäcka grammatiska avvikelser i genus : En experimentell studie om skillnaderna mellan första- och andraspråkstalares känslighet för genusavvikelser
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den här kvantitativa studien är att få reda på om det finns skillnader mellan personer som har svenska som förstaspråk och svenska som andraspråk vad det gäller att upptäcka avvikelser i genuskongruens, specifikt med en/ett och sin/sitt. Totalt sex deltagare (tre med svenska som andraspråk) deltog i denna småskaliga experimentella undersökning. LÄS MER
4. Andraspråkselevers språkinlärning i förskoleklass : Verktyg och faktorer som möjliggör andraspråkselevers språkinlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka verktyg som används i två olika skolor i undervisningen, för att andraspråkselever ska tillgodogöra sig undervisningen i förskoleklassen. Kopplat till syftet har vi det sociokulturella perspektivet och ramfaktorteorin som ett analysverktyg, där vi jämför och letar efter skillnader och likheter skolorna emellan. LÄS MER
5. Förekomst av språkångest hos yrkesverksamma logopeder
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte. Studien syftade till att undersöka om logopeder som inte har svenska som förstaspråk upplever mer språkångest jämfört med dem som har svenska som förstaspråk när de använder sin expressiva språkliga förmåga på svenska. LÄS MER