Sökning: "skillnader och likheter de Abrahamitiska religionerna"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skillnader och likheter de Abrahamitiska religionerna.

  1. 1. Inkludering i religionsundervisning med ett särskilt fokus på klassrum med mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ghoufran Shoker; Sara Al-Khafaji; [2024]
    Nyckelord :Elever; inkludering; klassrum; möjligheter; mångfald; religionsundervisning; skola; utmaningar.;

    Sammanfattning : Inkludering är en process som innebär att man skapar möjligheter för alla elever oavsett deras olika kompetenser. Som lärare bör man ta hänsyn till elevers olikheter och att den religiösa mångfalden i klassrummet ska ses som tillgång till resurser för att vidareutveckla elevernas kunskaper i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Högtider och berättelser : En läromedelsanalays i religionskunskap för årskurs 1-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Nathalie Haile; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; högtider; berättelser; abrahamitiska religionerna; funktionellt perspekti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en kvalitativ innehållsanalys av tre läroböcker och diskutera vad och på vilka sätt dessa tre läroböcker för årskurs 1–3 lyfter vad det gäller högtider och berättelser inom kristendom, islam och judendom. De tre läroböcker som jämförts är Puls religion (2003), Puls SO-boken (2011) och Boken om SO 1–3 (2013). LÄS MER

  3. 3. Vad är rätt rätt? : En studie om matregler inom de abrahamitiska religionerna med utgångspunkt från TV-programmet Gud så gott

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Heidi Hartung; [2020]
    Nyckelord :religion; kost; religiösa förbud; abrahamitiska religioner; Gamla Testamentet; Koranen; matregler; traditioner;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med uppsatsen har varit att undersöka beskrivningar av de abrahamitiska religionernas matregler i TV-programmet Gud så gott samt jämföra det med akademiska framställningar inom den tidigare forskningen i ämnet. Frågeställningarna som har använts har varit följande:  Hur framställs religiösa matregler i akademiska texter inom de abrahamitiska religionerna? Hur framställs religiösa matregler inom de abrahamitiska religionerna i populärkulturen (avgränsat till TV-programmet)? Vilka likheter och skillnader finns det i framställningen av de religiösa matreglerna inom de abrahamitiska religionerna i akademiska texter respektive i TV-programmet Gud så gott?  Uppsatsen är en litteraturstudie av tidigare forskning i relation till programserien Gud så gott där en kvalitativ innehållsanalys har ingått. LÄS MER

  4. 4. Abraham, stamfadern till de mest omtalade religionerna : En diskursanalys av svenska läroböcker inom religionskunskapsämnet för årskurserna ett till tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tilia Volt; Madeleine Skär; [2016]
    Nyckelord :Abrahamitiska religioner; Diskursanalys; Läroböcker; Läroplaner; explicita och implicita värderingar;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att belysa hur de tre abrahamitiska religionerna kristendom, judendom och islam framställs över tid i svenska religionsläroböcker från 1975 till 2013. Metoden som används är en diskursanalys. LÄS MER

  5. 5. Att skildra oss och dem : Hur de abrahamitiska religionerna framställs i svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Morghult; [2013]
    Nyckelord :Religion; läromedel; diskursanalys; orientalism; eurocentrism; kristocentrism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de abrahamitiska religionerna framställs i fyra läromedel i religionskunskap för gymnasiet, analysera likheter och skillnader mellan äldre och nyare läromedel samt analysera hur eurocentriska/orientalistiska och kristocentriska perspektiv tar sig uttryck i texterna.  Mitt material bestod av fyra läroböcker i religionskunskap för gymnasiet. LÄS MER