Sökning: "skillnader och likheter mellan olika pedagogiska inriktningarna"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden skillnader och likheter mellan olika pedagogiska inriktningarna.

  1. 6. Ett rum för lärande - En studie över den fysiska miljöns utformning inom waldorf- och montessoripedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Reimers; Emma Svensson; [2011]
    Nyckelord :Inlärningsmiljö; Inlärning; fysisk klassrumsmiljö; Montessori; Waldorf;

    Sammanfattning : SammanfattningVarje dag när barn kommer till skolan så möter de inte bara sina klasskamrater och lärare, utan de gör också ett möte med sin fysiska miljö, vilken till största delen är planerad och utformad av oss pedagoger som är verksamma där. Eleverna tillbringar en stor del av sin tid i en miljö som de kan påverka i ringa omfattning men som vi är övertygade om har en stor betydelse för deras syn på lärande och utbildning. LÄS MER

  2. 7. Dynamisk pedagogik och Dramapedagogik :  en komparativ undersökning av två pedagogiska inriktningar

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Petronella Borseman; Malin Stintzing; [2010]
    Nyckelord :Dynamisk pedagogik; Dramapedagogik;

    Sammanfattning : Borseman, P & Stintzing, M. (2010). Dramapedagogik och Dynamisk pedagogik. En komparativ undersökning av två pedagogiska inriktningar. LÄS MER

  3. 8. Psykisk och fysisk miljö - En jämförelse mellan Reggio Emilia-, Montessori- och Waldorfförskolor i Sverige.

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Dahl; Malin Karlsson; Karin Niklasson; [2009]
    Nyckelord :Barnsyn; milj;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Dagligen då barn kommer till förskolan sker mängder med olika möten, möten med andra barn ochvuxna. Men det sker även ett möte med en förskolemiljö, både en utomhus- och inomhusmiljö. LÄS MER