Sökning: "skillnader och likheter mellan sverige och norge sv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden skillnader och likheter mellan sverige och norge sv.

  1. 1. Bakom den stängda dörren. En litteraturstudie om undervisningspraktiker i individuell instrumentalundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Gustafsson; Malin Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att undersöka vad forskning säger om individuell instrumentalundervisning. Studien behandlar kontexter i Sverige, Norge, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Thailand, Sydkorea och USA. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers syn på normalitet och avvikelse i förskolan – en jämförelse mellan de nordiska länderna Sverige och Norge

    C-uppsats,

    Författare :Jennie Axelsson; [2011]
    Nyckelord :Normalitet; avvikelse; pedagoger i förskolan; jämf;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och hur synen på normalitet och avvikelse skiljer sig åt mellanverksamma förskollärare i Sverige och Norge. Dessutom är avsikten att undersöka huruvida förskolan sominstitution skapar och upprätthåller synen på vilket beteende som anses som normalt och vilket beteende somanses som avvikande hos barnen. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers inställning till matematik i förskolan - En jämförande studie mellan förskolor i Norge och Sverige

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linnéa Eriksson; Louise Johansson; [2009]
    Nyckelord :Matematik; pedagogers inställning; jämförelse nors;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vår studie är att vi vill lyfta fram pedagogers utsagor om sitt eget förhållningssätt till matematik påtvå förskolor i Norge och två förskolor i Sverige och ta reda på om det finns några likheter respektive skillnader ideras inställning till matematik. Vi vill även lyfta fram vilka likheter respektive skillnader det finns mellan dennorska och den svenska läroplanen för förskolan. LÄS MER

  4. 4. Simundervisning ­ En rättighet eller en skyldighet? En studie om simundervisning i Sverige och Norge för elever i skolår 6-9

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Petra Raunio; [2008]
    Nyckelord :Simkunnighet; åtgärder; ansvar;

    Sammanfattning : Syfte och FrågeställningarUnder min tid som utbytesstudent i Oslo fick jag på en skola erfara att många elever inte kunde simmaoch fick heller inte möjligheten att lära sig det eftersom skolan inte erbjöd någon simskola. Sverigeoch Norge är lika på flera avseenden och därför ville jag se om det fanns några likheter med densvenska skolan. LÄS MER

  5. 5. Det svenska, danska och norska modersmålet.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Karlgren; Camilla Knudsen; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie var att analysera och problematisera de likheter och skillnader som finns mellan densvenska, danska och norska grundskolans kursplan i modersmålsämnet. I studien problematiserar vi de likheteroch skillnader som framkom kring vilken kunskap som anses värd att förmedla, samt hur detta legitimeras irespektive lands kursplan i modersmålsämnet. LÄS MER