Sökning: "skillnader pojkar flickor språkutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden skillnader pojkar flickor språkutveckling.
1. Pojkar och flickors skilda läsförmågor : En litteraturöversikt om vad som kan förklara pojkar och flickors skilda läsförmågor och hur lärare kan arbeta för att kompensera för dessa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning visade att cirka var fjärde pojke har svårigheter med läsningen. Att läsförmågan är mer bristande hos pojkar än hos flickor kan resultera i en senare språkutveckling och vara avgörande för pojkars prestation inom alla skolämnen. LÄS MER
2. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.
Master-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER
3. Fonologisk utveckling hos typiskt utvecklade finska och svenska barn : En jämförande studie
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : The aim of this study was to describe the phonological development of Finnish children and to compare phonological development between monolingual Finnish speaking children in Finland and monolingual Swedish speaking children living in Sweden. Twenty Finnish children between 3;1 and 4;10 years old participated in the study. LÄS MER
4. Pragmatisk förmåga vid 36–41 månaders ålder mätt med en svensk forskningsversion av Language Use Inventory
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Föräldraenkäten Language Use Inventory (LUI) används för bedömning av barns pragmatiska förmåga vid 18–47 månaders ålder. Den skapades av O’Neill (2009) och en svensk forskningsversion av LUI togs fram hösten 2020. LÄS MER
5. Fonologi hos svensktalande treåringar : Referensmaterial till LINUS kortversion
Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; HälsouniversitetetSammanfattning : Föreliggande studie syftade till att undersöka fonologin hos svensktalande barn mellan 3 och 4 år. I studien medverkar 69 barn, varav 33 pojkar och 36 flickor. Bedömningen genomfördes med ett nytt fonologisk bedömningsmaterial, LINUS kortversion. LÄS MER