Sökning: "skillnader skolresultat"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden skillnader skolresultat.

  1. 1. "Flickorna är väldigt drivande och säljer in sina idéer så att pojkarna gillar dem och vill delta" : - En enkätstudie om förskolepedagogers perspektiv på flickors och pojkars lika villkor i samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Bergman; Erika Bodin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; samling; genus; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra pedagogers perspektiv på pojkars och flickors lika möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen i en traditionell samling. Statistik har visat att flickor får bättre skolresultat än pojkar, och omfattande forskning visar att flickor och pojkar bemöts olika redan i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Vem är egentligen svensk? : En enkätstudie om elevers uppfattning om svenskhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Flutura Osmanaj; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats har elevers syn på svenskhet studerats. Detta har gjorts genom att bland annatundersöka hur de uppfattar sin egen identitet i relation till svenskhet. Samtliga elever somdeltagit har ett annat ursprung än Sverige, både europeiskt och utomeuropeiskt. LÄS MER

  3. 3. Vi kan faktiskt ge alla en chans : Om resultatskillnader i läsförståelse och matematik hos elever med olika ursprung

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miriam Mwasongwe; Fanny Lindahl; [2021]
    Nyckelord :skolresultat; ursprung; socioekonomisk bakgrund; PISA;

    Sammanfattning : Enligt den svenska skollagen ska alla elever ha rätt till en utbildning av hög kvalité och det är skolornas jobb att se till att alla elever, oavsett familjebakgrund och socioekonomisk bakgrund, får tillgång till detta. Forskningen säger att det finns tydliga skillnader mellan svenska elever och elever med annat ursprung i deras skolresultat. LÄS MER

  4. 4. Så ger vi (inte) alla samma möjligheter : En studie om integrering av elever med annan etnisk bakgrund och socioekonomiskt svag bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Clara Kroon; Almin Skoric; [2020]
    Nyckelord :Integration; ethnic background; socio-economic background; cultural background; gu; Integrering; etnisk bakgrund; socioekonomisk bakgrund; kulturell bakgrund; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på intervjuer med lärare och undersöker hur lärarna arbetar med integrering av elever med annan etnisk bakgrund och socioekonomiskt svag bakgrund. Studien eftersöker lärarnas kopplingar mellan elevers etniska bakgrund, socioekonomiska bakgrund och skolresultat samt analyserar hur lärarnas arbetsmetoder, uppfattningar och tankar skiljer sig åt baserat på var skolan de är verksamma på är belägen utifrån en socioekonomisk områdesindelning. LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling i ett andraspråk – En systematisk litteraturstudie om framgångsrik läsundervisning för andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :EmmaLinnea Björkman; [2020]
    Nyckelord :Läsutveckling; Läsförmåga; Läsundervisning; Andraspråk;

    Sammanfattning : Ungefär en fjärdedel av eleverna i grundskolan har annat modersmål än svenska. Enligt Skolverket finns det skillnader i elevers skolresultat beroende på om de har svenska som modersmål eller inte. Det ställer krav på att läraren har kunskaper om metoder och arbetssätt som främjar kunskapsutvecklingen för andraspråkselever. LÄS MER