Sökning: "skillnader världsreligionerna"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden skillnader världsreligionerna.

  1. 6. Några lärares didaktiska val av religioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Åkesson; [2009]
    Nyckelord :Didaktik; Religion;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med detta arbete har varit att genom en kvalitativ studie intervjua några verksamma religionskunskapslärare och genom detta undersöka deras didaktiska val i sin religionsundervisning. Fokus i uppsatsen ligger på valet av religioner som lärarna väljer att undervisa om i sin religionsundervisning, och detta i enighet med olika gällande styrdokument och pedagogens tolkning av dessa. LÄS MER

  2. 7. Likvärdig kunskap i skolan? : en intervjustudie av lärares undervisningsinnehåll i religionskunskap i grundskolans årskurs sju till nio

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Sofie Lennman; [2009]
    Nyckelord :religionsdidaktik; stoffurval; förkunskaper; likvärdig kunskap; grundskola; gymnasieskola; lärare; kursplan;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om elever får likvärdiga kunskaper från olika skolor i religionsämnet i årskurs 7, 8 och 9. Och göra en jämförelse med vad lärare på gymnasiet från olika skolor förväntar sig att eleverna ska ha för kunskaper i religionskunskap när de börjar gymnasiet. LÄS MER

  3. 8. Vi arbetade med världsreligionerna. Gymnasieelevers minnen av högstadiets religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jessica Olsson; [2007]
    Nyckelord :religionsundervisning; högstadiet; kommunal skola; friskola; förkunskaper; etik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att genom ett elevperspektiv undersöka vad eleverna har med sig i sitt religionsbagage från högstadiet till gymnasiet. För att uppnå mitt syfte har jag valt kvalitativa intervjuer med tio gymnasieelever som metod. LÄS MER