Sökning: "skivbolag"

Visar resultat 16 - 20 av 94 uppsatser innehållade ordet skivbolag.

  1. 16. En oberoende musikers affärsmodell : Hur används nätverk i affärsmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Lenndin; Linnea Junkka; [2020]
    Nyckelord :affärsmodell; nätverk; musik; musiker; innovation; inkubator;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord på uppdrag av inkubatorn Expression Umeå, som tillsammans med Tillväxtverket arbetar med ett forskningsprojekt för affärsmodeller för den kulturella näringen. Digitaliseringen har medfört att musiker kan arbeta mer oberoende och producera musik självständigt utan att vara kontrakterade av skivbolag. LÄS MER

  2. 17. Ekonomistyrning i svenska skivbolag : en kvalitativ studie om hur svenska skivbolags ekonomistyrning karaktäriseras utifrån ett traditionellt och modernt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Robin Lejdeby; Gustav Ewerklou; [2020]
    Nyckelord :Traditional management accounting; Modern management accounting; Management Accounting; Organization structure; Control vs Empowerment; Traditional budgeting; Beyond Budgeting; Activity-based costing; Performance measurements; Record labels; Music industry; Popular Culture; raditionell ekonomistyrning; Modern verksamhetsstyrning; Management Accounting; Organisationsstruktur; Control vs Empowerment; Traditionell budgetering; Beyond Budgeting; ABC-kalkylering; Prestationsmätning; Skivbolag; Musikbranschen; Populärkultur;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Det har riktats kritik mot den traditionella ekonomistyrningen vilket har gjort att moderna styrmetoder och verktyg växt fram för att komplettera ekonomistyrningen. De faktorer som tvingat fram den moderna styrningen går även att se i musikbranschen. LÄS MER

  3. 18. Indiebolagen i nutid : En fallstudie om indiebolagens strategier på en allt mer digitaliserad musikmarknad

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Simon Svanberg Salehi; [2020]
    Nyckelord :Skivbolag; independent; strategi; musikbranschen; digitalisering; fildelning; indiebolag; strategiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att uppnå en förståelse för vilka strategier svenska indiebolag, utifrån en nutida kontext, använder för att leda och planera sina organisationer för att framgångsrikt konkurrera på en allt mer digitaliserad musikmarknad.    Metod: En kvalitativ fallstudie som behandlar indiebolagens organisatoriska strategier med an abduktiv ansats. LÄS MER

  4. 19. Makten över musiken : En kvalitativ analys av kvinnors ställning i musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jennifer Lerman; [2020]
    Nyckelord :Record company; music industry; gender distribution; gender; structures; hierarchies; gatekeeping; power; Skivbolag; musikbransch; könsfördelning; genus; strukturer; hierarkier; gatekeeping; makt;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur könsfördelningen i musikbranschen ser ut. En fallstudie av skivbolaget Sony Music Sweden görs och undersöker hur könsfördelningen i bolaget ser ut och om det finns några specifika avdelningar som sticker ut i den aspekten. LÄS MER

  5. 20. "Sociala medier är magi för en musiker"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jon Karlsson; Johanna Lindell; Johan Nikolai; [2019]
    Nyckelord :Självständig artist; marknadsföring; skivbolag; kontroll; musikbranschen; relation; samarbete; sociala medier; värdeskapande; indiebolag; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: “Sociala medier är magi för en musiker” - En kvalitativ studie om samarbetet mellan artister och skivbolag, samt de framstående orsaker som satt relationen i förändring Kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp. Författare: Jon Karlsson, Johanna Lindell & Johan Nikolai Handledare: Oskar Christensson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringens betydelse för samarbetet mellan skivbolag och artister. LÄS MER