Sökning: "skönhet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet skönhet.

  1. 1. Chick flicks? That's so fetch! : En undersökning av skönhetsrepresentation i chick flicks

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Nora Ipsilango; Olivia Eklind; [2022]
    Nyckelord :chick flicks; representation; beauty standards; beauty; ugliness; makeovers; signs; myhtologies; chick flicks; representation; skönhetsideal; skönhet; fulhet; makeovers; tecken; myter;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka hur chick ick representerar skönhet och fulhet. Vi har undersökt och identierat semiotiska tecken och myter i lmerna, samt hur målgruppen upplever att deras självbild inverkas av representationen. LÄS MER

  2. 2. Homerisk häpnad

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Yves Diop; [2021]
    Nyckelord :Homer; emotions; wonder; semantics; Homeros; emotioner; semantik;

    Sammanfattning : Emotioner spelar en central roll hos Homeros. Bland emotioner är häpnaden framträdande och situationerna och företeelserna som väcker den är många och av olika slag: människornas möten med människor och gudar, insikter som de härvidlag kan vinna, farhågor och föraningar om avgörande skeenden, deras upplevelser vid anblicken av skönhet, grymhet, gudomlighet och det mänskliga livets hårda villkor och slutligen berättarkonsten själv, kan alla väcka häpnad. LÄS MER

  3. 3. Konsten att skapa trovärdighet genom influencer marketing : En kvalitativ studie om hur varumärken nyttjar influencers som ett marknadsföringsverktyg för att skapa trovärdighet i sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Pamela Nilsson; Olivia Hiljegren; [2021]
    Nyckelord :influencer marketing; credibility; attractiveness; Source credibility model; word of mouth; attitudes towards online advertising; influencer marketing; trovärdighet; attraktivitet; Source credibility model; word of mouth; attityder mot onlineannonsering;

    Sammanfattning : Att företag använder sig av influencers som ett marknadsföringsverktyg på sociala medier blir allt vanligare att se. Precis som det engelska ursprungsordet influence betyder så handlar influencer marketing om att varumärken använder personer med stora nätverk av följare för att påverka andra konsumenter till varumärkeskännedom och köpbeslut. LÄS MER

  4. 4. En skönhet klär i patriarkalastrukturer : En kvantitativ textanalys av H&Ms porträttering av kvinnokroppen ur genus- och feministiskt perspektiv

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Esther Muijs; Elsa Skagersten; Emma Landén Lavendell; Elza Cedergren; [2020]
    Nyckelord :Gender; feminism; the female body; H M; Instagram; Genusvetenskap; Feminism; Kvinnokroppen; H M; Instagram.;

    Sammanfattning : Denna studie är skapad för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Karlstad Universitet. Uppsatsen skriven på B-nivå, det vill säga 7,5 högskolepoäng. LÄS MER

  5. 5. Paint Against the Machine : Konstnärliga processer inom digitalt måleri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Isabella Ahlstedt; [2020]
    Nyckelord :Digitalt måleri; Visuell diskursanalys; Adobe Photoshop;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur måleriskt arbete fokuserat på kvalitéer utöver avbildande, funktion och skönhet kan tillgängliggöras och förstärkas inom det digitala måleriprogrammet Photoshop. En pedagogisk metod och den digitala miljön (”workspacet”) analyseras och optimeras för syftet. LÄS MER