Sökning: "skogen motorik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden skogen motorik.

  1. 1. Skogen i förskolan i Örebro kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Hilda Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Forest; Education; Outside; Classroom; Örebro; Sweden; Förskola; Skog; Utbildning; Utomhus; Utomhuspedagogik; Klassrum; Örebro; Sverige;

    Sammanfattning : Undersökningen visar hur förskolor i Örebro kommun bedriver sin pedagogiska verksamhet utomhus samt hur hälsan påverkas av natur- och skogsvistelse. Den undersöker även hur skogen används som verktyg i förskolan och hur detta kan skilja sig mellan förskolor på landsbygden och förskolor i stadsmiljö. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om utomhuspedagogik : möjligheter, hinder och platsens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Zanna Öhrbom; Roxana Rosca; [2020]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; natur; lärande; sinnen; intervjuer; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare förhåller sig till utomhuspedagogik, samt ta reda på vilka möjligheter och hinder som finns i arbetet med utomhuspedagogik. Studien syfte är också att belysa platsens betydelse i relation till barns lärande utomhus. LÄS MER

  3. 3. Vilka möjligheter och utmaningar har skogen som lekmiljö i förskolans verksamhet? : Förskolpedagogers berättelser om skogens potential för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Paula Fellman; [2020]
    Nyckelord :Nature; forest; affordance; positioning theory; neurodevelopmental disorders; imaginary play; motor skills; Skogen; naturmiljö; meningserbjudande; positionering; neuropsykiatriska funktionsvariationer; fantasilek; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar skogen har som lekmiljö i förskolans verksamhet med ett fokus på vilken potential skogen har för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF). Studien är gjord utifrån telefonintervjuer med förskolpedagoger. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppmuntran till fysiks aktivitet : En kvalitativ interjuvstudie om hur utemiljön och närmiljön används för att stimulera fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Victoria Torgin; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; motor skills; development of motor skills; neighborhood; outdoor environment.; Fysisk aktivitet; motorik; motorisk utveckling; närmiljö utemiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger upplever att de stimulerar barns fysiska aktivitet på förskolan med fokus på utemiljön. Metoden som användes i denna studie var kvalitativa interjuver där totalt sex pedagoger intervjuades på fyra olika förskolor. Studiens teoretiska utgångspunkt är Reggio Emilia. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter till rörelse på förskolans utegård : En studie om förskollärares förhållningssätt till förskolans utegård och de möjligheter till motorisk utveckling den erbjuder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Persson; [2017]
    Nyckelord :preschool teacher; outdoor environment; movement development; planned activities for movement; förskollärare; utegård; miljö; motorik; rörelseutveckling; planerade rörelseaktiviteter;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate preschool teachers approach on the environment of the preschool and its possibilities for activities of movement. The method used in this study was interviews. Four preschool teachers were selected from four different preschools, one teacher per school. LÄS MER