Sökning: "skolår 5"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden skolår 5.

  1. 1. Aspekter som blir kritiska vid beräkningar med decimaltal : En studie om kritiska aspekter vid skriftliga beräkningar i addition och subtraktion.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Camilla Stridh; Sara Andersson; [2019]
    Nyckelord :skriftliga beräkningar; decimaltal; kritiska aspekter; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera kritiska aspekter i addition och subtraktion med tal i decimalform samt om och i så fall hur dessa synliggörs vid skriftliga beräkningar av elever i skolår 5 och skolår 7 från två skolor i Sverige. Med utgångspunkt i variationsteorin har empirin samlats in genom tester och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. ”Min dyslexi har aldrig stoppat mig” : En studie om vad elever med dyslexi upplevt som betydelsefullt vid läs- och skrivinlärningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kajsa Hägglind; [2019]
    Nyckelord :En studie om vad elever med dyslexi upplevt som betydelsefullt vid läs- och skrivinlärningen;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om det uppdrag och den utmaning som alla verksamma lärare står inför, att ge extra anpassningar och särskilt stöd till alla elever som har svårigheter. Enligt den Svenska Dyslexiföreningen finns det ingen exakt siffra på hur stor andel av befolkningen som har dyslexi. LÄS MER

  3. 3. "Jag önskar det kunde vara så mycket bättre" : Assisterande teknik för elever med synnedsättning i åk 1-5 En fälstudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liselott Ljunggren; [2019]
    Nyckelord :visual impairment; assistive technology; digital tools aids; accessibility; participation; collective action; autonomy; synnedsättning; assiterande teknik; digitala verktyg; hjälpmedel; tillgänglighet; delaktighet; autonomi; samhandling;

    Sammanfattning : Vilka möjligheter har elever med måttlig synnedsättning att lära självständigt och tillsammans med andra? Studiens syfte är att undersöka hur elever med måttlig synnedsättning i skolår 1-5 använder assisterande teknik, det vill säga hjälpmedel och digitala verktyg, som stöd i lärsituationen. Undersökningen fokuserar på aktiviteterna i klassrummet och hur lärare arbetar med att utveckla sin undervisningspraktik med assisterande teknik. LÄS MER

  4. 4. "Han får stora kraftfulla utbrott" -En innehållsanalys av pedagogisk bedömning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Bjurling; Petra Lilienström; [2019]
    Nyckelord :pedagogisk bedömning; pedagogisk utredning; innehållsanalys; skoldokument; värderande ord;

    Sammanfattning : Upprinnelsen till studien var en önskan och intention att belysa och öka förståelsen för ett av grundskolans ofta använda dokument, pedagogisk bedömning. Vår förhoppning är att studien ska kunna fungera som ett diskussionsunderlag i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Matematik i två arbetsätt : En studie om elevers uppfattningar av enskilt arbete i lärobok och problemlösning i grupp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Fundberg Meläng; [2013]
    Nyckelord :läroboksundervisning; problemlösning; uppfattningar; intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att jämföra och analysera elevers uppfattningar av två arbetsätt i matematikundervisningen. Arbetsätten är: enskilt räknande i lärobok och problemlösning i grupp. Detta undersöks med hjälp av intervjuer av tio elever i skolår 5. LÄS MER