Sökning: "skolår 7-9"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden skolår 7-9.

  1. 1. Dilemmadiskurser för dialog : En kvalitativ studie om hur lärare pratar om behov och åtgärder i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonas Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; yrkesspråk; diskurs; behov; åtgärder; samarbete; livsvärld; systemvärld; dilemman.;

    Sammanfattning : Nationella granskningar har visat att svenska elever riskerar att inte få det stöd de behöver i skolan, vilket delvis tillskrivs att lärarnas beskrivningar av elevers svårigheter och behov är undermåliga med felaktiga åtgärder som följd. Vidare visar granskningar att det finns brister i det viktiga samarbetet mellan lärare och elevhälsa, vilket också bidrar till att elever inte får rätt stöd. LÄS MER

  2. 2. Ordinlärning i förberedelseklass i skolår 7 – 9. En jämförande studie av inlärning av svenska ord via översättning till modersmålet, bilder eller förklaringar på svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marie Elisabeth Hansson; [2021-09-02]
    Nyckelord :ordinlärning; produktivt ordförråd; högfrekventa ord;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka om nyanlända högstadieelevers ordinlärning gynnas om orden översätts till modersmålet, visas på bild eller förklaras på svenska. Detta har undersökts genom att åtta elever i en förberedelseklass i skolår 7-9 under nio veckor fått femton svenska ord i läxa per vecka, vilka förhörts skriftligt. LÄS MER

  3. 3. Stänga dörrar eller skapa möjligheter? : En intervjustudie om anpassad studiegång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ylva Grönberg; [2018]
    Nyckelord :anpassad studiegång; särskilt stöd; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att undersöka uppfattningar om anpassad studiegång i avsikt att bidra med ökad kunskap om hur anpassad studiegång används i skolår 7-9 samt vilka möjligheter och utmaningar denna specialpedagogiska åtgärd kan medföra. Syftet var även att undersöka om det är möjligt att anpassad studiegång kan utgöra ett verktyg för ökad inkludering för elever som av olika orsaker inte har förutsättningar och förmåga att delta fullt ut i skolans undervisning. LÄS MER

  4. 4. Mot en kulturell mångfaldsdiskurs i skolan? En kvalitativ och kvantitativ studie om religionens roll i skolans styrdokument.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nathalie Andersson; [2012-04-25]
    Nyckelord :Religion; kulturell mångfald; elever; kristen tradition; styrdokument;

    Sammanfattning : Sverige har tidigare varit ett relativt religiöst homogent land men i takt med att invandringen har ökat förekommer det medborgare från alla världsreligioner samt personer med avsaknad av religiös tillhörighet. Samhället har blivit pluralistiskt. LÄS MER

  5. 5. Inlärning av verb i tyska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elvedina Rastoder; [2011]
    Nyckelord :deduktiv metod; grammatik; induktiv metod; läroboksanalys; språkdidaktik; verb;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur två läroböcker i tyska för högstadiet skolår 7-9 utformat ettgrammatiskt moment – verbböjningen. Analysen baseras på språkdidaktiska teorier. Ianalysen undersöks om upplägget i böckerna är didaktiskt motiverat och vilka didaktiskateorier som ligger bakom upplägget. LÄS MER