Sökning: "skola brott"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden skola brott.
1. "Skolan - polisens förlängda arm? - Om att införa en skyldighet för skolor att anmäla brott till polisen, och hur anmälningsskyldigheten kan komma att påverka relationen mellan skolan och dess elever"
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Idag finns det ingen skyldighet för skolpersonal att anmäla brott som har begåtts på eller i anslutning till skolområdet till polisen. Den enda anmälningsplikt som åvilar skolpersonal idag är skyldigheten att anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om, eller misstänker att ett barn far illa. LÄS MER
2. Den sista grundskolans vara eller icke vara på en landsbygdsort : En analys om förslaget att lägga ned ortens sista skola utifrån barnets mänskliga rättigheter
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Uppsatsen syftar till att fördjupa förståelsen för mänskliga rättigheter genom att granska nedläggning av skolor på landsbygden. Frågan om barnets rätt till en likvärdig och högkvalitativ utbildning enligt barnkonventionen är central. LÄS MER
3. "Ett ord för att binda ihop allt"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Det grova våldet har ökat i Sverige och inom politiken pratas det mycket om vad som behöver göras, vilken som är den mest effektiva insatsen och hur man bäst bekämpar brott. Vi intresserar oss därmed för att ta reda på hur olika aktörer beskriver och tolkar det brottsförebyggande arbetet. LÄS MER
4. Anmäl! - Kontrollkultur, prevention och dilemman i intervjuade polisers resonemang om polisanmälningar i skolmiljö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I svenska skolundersökningar framkommer det att många unga utsätts för brott och där skolan är den vanligaste brottsplatsen. I Sverige har skolpersonal ingen skyldighet att polisanmäla elever som de misstänker har begått ett brott förutom när de beslagtar illegala preparat eller vapen. LÄS MER
5. Skola, lärare och brottsförebyggande arbete : en kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : This study has through a qualitative interview method studied teachers’ perception bout what responsibility they have in working to prevent crime, and how teachers, through their informative role, can raise awareness in students for the purpose of preventing victimization. The study has reported that every teacher who was interviewed perceived themselves to have a responsibility in working to prevent crime. LÄS MER