Sökning: "skola för utvecklingsstörda"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden skola för utvecklingsstörda.

  1. 1. Barn till svagbegåvade eller lindrigt utvecklingsstörda föräldrar : Ur skolkuratorers perspektiv

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Mary Huynh; Veronica Wallenius; [2015]
    Nyckelord :föräldraskap; skola; skolkurator; resurser; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att undersöka hur skolkuratorer arbetar med att identifiera och stötta barn till svagbegåvade eller lindrigt utvecklingsstörda föräldrar. Tidigare forskning visar att kompetens är betydande för kvalitén i arbetet med barn som har en eller flera föräldrar med svagbegåvning eller lindrig utvecklingsstörning. LÄS MER

  2. 2. Från gymnasiesärskola till arbetsliv : Om särskoleelevers upplevelser och erfarenheter av skoltiden och sin väg ut i arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Olof Einarsson; [2014]
    Nyckelord :Labour market; disabilities; motivation; arbetsmarknad; funktionsnedsättning; gymnasiesärskola; motivation; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Det är svårt för personer med funktionsnedsättning att få en anställning på den öppna arbetsmarknaden och handlar det om en intellektuell funktionsnedsättning är chanserna än mindre. Funktionsnedsatta ska precis som alla andra ha en chans att genom sin sysselsättning kunna försörja sig. LÄS MER

  3. 3. Inkludering ? : För elever med särskilda behov och funktionshinder, ur ett historiskt perspektiv

    L3-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Veronica Palmqvist; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This present study is a result of a research that I made . My purpose is to find out how the debate about inclusion looked like back in the history. My research was about the view we had absolut inclusion in the history, I also made some interviewes among teachers and students in the schools of today. LÄS MER

  4. 4. Tankar kring barn med utvecklingsstörda föräldrar – utifrån lärares, socialsekreterares och kuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Hansson; Malin Larsson; [2006]
    Nyckelord :Föräldrar; barn; utvecklingsstörning; pedagog; skola; föräldraskap;

    Sammanfattning : Arbetets art: C – uppsats i Barndoms – och ungdomsvetenskapSidantal: 49Titel: Tankar kring barn med utvecklingsstörda föräldrar – utifrån lärares, socialsekreterares och kuratorers perspektivFörfattare: Maria Hansson & Malin LarssonHandledare: Ann- Sofi RåstamDatum: 2005-12-15Bakgrund: Det förekommer idag att några få elever i förskola/skola har utvecklingsstörda eller svagt begåvade föräldrar. Vi ville uppmärksamma detta, eftersom det är viktigt att få kunskap om hur man som pedagog bemöter de föräldrar som har en utvecklingsstörning och de barn, som har utvecklingsstörda föräldrar. LÄS MER

  5. 5. Daglig verksamhet eller lönebidrag : övergången skola arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Monika Ekholm; [2005]
    Nyckelord :Gymnasiesärskoleelev; Utvecklingsstörd; Daglig verksamhet; Lönebidrag; Organisation System; Samarbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur organisationen/systemet och samarbetet mellan gymnasiesärskolan, arbetsförmedlingen och kommunen ser ut när det gäller att förbereda eleverna inför arbetslivet. Jag har valt att jämföra Stockholm, som arbetar traditionellt gentemot arbetsförmedlingen i Göteborg som arbetar via ett EU-projekt och Östersunds arbetsmodell som arbetar via en kommunal daglig verksamhet. LÄS MER