Sökning: "skola genom tiderna"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden skola genom tiderna.
1. Hur ska vi samverka när de inte vet vem jag är? : - En kvalitativ studie om skolkuratorers uppfattning om samverkan mellan dem och lärare inom grundskolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det rapporteras om att barn och unga psykiska ohälsa blir sämre och sämre. I arbetet medbarn och unga psykiska hälsa står skolan som en viktig aktör och med olika professioner sommöter eleven. Läraren är den som möter de unga varje dag och skolkuratorn besitter kunskapom att stötta kring psykosocial problematik. LÄS MER
2. Organiserad brottslighet som straffskärpningsgrund - Leder skärpta straff för brott i kriminella nätverk till minskad brottslighet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Organiserad brottslighet har under de senaste åren varit en viktig kriminalpolitisk fråga och är det än idag. Media rapporterar frekvent om skjutningar kopplade till hämndaktioner i den kriminella miljön, problem i de utsatta områdena, mord som inte går att klara upp samt företag som förskingrat miljonbelopp. LÄS MER
3. Läroplansutvecklingen för ämnet religionskunskap i relation till samhällsförändringen
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Vår religionsundervisning har under de senaste hundra åren gått från att endast lära sig om kristendomen till att istället lära sig om alla världsreligioner. I detta arbete har vi synliggjort hur våra läroplaner har utvecklats i den takt som vårt samhälle har förändrats. Detta medför att undervisningen inte är densamma som förr. LÄS MER
4. Barn i behov av särskilt stöd - undersökning om pedagogers reflektioner kring bemötande, resurser och samverkan i förskola och skola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att belysa hur pedagogerna på förskolan och skolan resonerar kring sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd. Undersökningen belyser också vilka resurser pedagogerna har att tillgå i sitt arbete med dessa barn. LÄS MER
5. Studie- och yrkesvägledare inom elevhälsan : en kvalitativ studie hur studie- och yrkesvägledarens yrkeskompetens används inom elevhälsan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftade på att klargöra om de studie- och yrkesvägledare som medverkade i elevhälsan i Skellefteå kommun fick användning av sin yrkeskompetens eller inte, samt att tydliggöra om det fanns skillnader i arbetssätten beroende på vilken skola man arbetade på. De frågor som besvaras var: Hur såg studie- och yrkesvägledaren på sin yrkesroll inom elevhälsan? Vilken kompetens fick de användning av och inte, i arbetet inom elevhälsan? och vilken skillnad fanns det mellan de olika skolorna? Denna studie baserades på kvalitativa intervjuer och blev således en kvalitativ studie. LÄS MER