Sökning: "skola i Afrika"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden skola i Afrika.

  1. 1. Skildringen av afrikaner : En bildanalys över framställningen av afrikaner och västerlänningar i slutet av 1800-talet i brittiska tidningen PUNCH

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Bergsten; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete utgör en bildanalys av ett antal bilder publicerade på slutet av 1800-talet i den brittiska tidningen PUNCH som skildrar afrikaner och västerlänningar med syfte att synliggöra hur afrikaner kontra västerlänningar skildras utifrån frågeställningarna: - Hur framställs afrikaner i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? - Vilka skillnader finns i framställningen av afrikaner kontra västerlänningar i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? Denna analys har genomförts med utgångspunkt i postkolonial teori, det postkoloniala perspektivet, och diverse forskning på området. Det finns en hel del forskning gällande kolonialismen och koloniseringen av Afrika, och här har främst John Kiarie Wa’Njogu samt Ronald B. LÄS MER

  2. 2. Allt kan ges en historia : Meningsskapande i mötet mellan skola och museum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matti Östling; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt mötet mellan museum och skola genom att studera ett lärandematerial, ”Allt har en historia” utgivet av världskulturmuseerna. Materialet består totalt av tolv filmer som utifrån museiföremål skapat berättelser som tidsmässigt spänner över drygt 4500 år och geografiskt hela världen. LÄS MER

  3. 3. Elevers föreställningar om Afrika : En kvantitativ studie bland elever i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Lärandepraktiker i och utanför skolan (LPS)

    Författare :Kajsa Stadig; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; Föreställning; Afrika; Levnadsförhållande och Geografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra om elever i svenska skolor i årskurs 5 har stereotypa föreställningar om Afrika kopplat till skola och levnadsförhållanden. Studien har utgått från tre forskningsfrågor som lyder, hur föreställer sig eleverna att levnadsförhållandena ser ut för barn i Afrika? Hur föreställer sig eleverna att skolorna ser ut och fungerar i Afrika? Om och i så fall varför har elever stereotypa föreställningar om Afrika? Studien är gjord i form av en kvantitativ undersökning där digitala enkäter ligger till grund för insamling av data. LÄS MER

  4. 4. Bilden av Afrika i den svenska grundskolan -En undersökning med inriktning på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnea Hedengran; Alice Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Afrika presenteras i de mest förekommande tryckta respektive digitala lärverktyg samt av lärare på låg- och mellanstadiet i skolor runt om i Örebro och Vingåker inom so-ämnet. Vidare analyseras också vilka konsekvenser detta eventuellt kan bidra till. LÄS MER

  5. 5. Rovdjurskonflikt : boskapsförluster orsakade av lejon

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Mathilda Petersson; [2019]
    Nyckelord :lejon; viltkonflikt; predation; boskap; samexistens;

    Sammanfattning : Det pågår idag en konflikt i Afrika med lejon och pastoralister inblandade. Konflikten verkar öka i takt med att människor med boskap blir fler och lejonens habitat och bytesdjur minskar. Detta litteraturarbete syftar till att utreda de konsekvenser som följer förluster av boskap, både för djurhållaren och för lejonpopulationen. LÄS MER