Sökning: "skola medier diskursanalys"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden skola medier diskursanalys.

  1. 1. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jacob Zidén; Alexandra Ruth Bergman; [2022]
    Nyckelord :bild; bildlärare; bildämne; demokrati; demokratifostran; demokratisk; demokratiuppdrag; diskursanalys; pedagogik; skola; socialkonstruktivism; undervisning; undervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER

  2. 2. Vad betyder källkritik i ett skolsammanhang? : En diskursanalys av nyhetsmediers framställning av källkritik inom skolan och historieämnets roll inom detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erik Stolt; [2022]
    Nyckelord :Medier; diskurs; källkritik; historieämnet; tidningar; styrdokument; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom tillämpandet av en kvalitativ diskursanalys och ett medieteoretiskt perspektiv förstå historieämnets plats i den allmänna mediediskursen om källkritik. Studiens material består av tidningsartiklar från svenska dagstidningar publicerade mellan 2010–2022 som berör ämnet källkritik i samband med skola. LÄS MER

  3. 3. Skolattacken i Trollhättan : en kritisk diskursanalys av SVT och Expressens rapportering

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hanna Rading; Diana Sarbast; [2016]
    Nyckelord :diskurs; hegemoni; konsensus; förövare; offer; skolmiljö; Trollhättan; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kritiskt granska hur svensk media har rapporterat om den rasistiska skolattack som skedde den 22:a oktober år 2015 där tre personer gick bort och en person blev allvarligt skadad på Kronans skola i Trollhättan. Vi har valt att analysera artiklar från SVT, en Public service kanal, och Expressen, en kommersiell kanal, för att få en större förståelse för de likheter och skillnader som kan återfinnas i materialet. LÄS MER