Sökning: "skola prao"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skola prao.
1. Vikten av prao i grundskolan. : Det kostar att inte investera i ungas valkompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Huvudmännens ansvar för organisering av prao och den vida vägledning i grundskola har förtydligats i och med att prao gjordes till obligatorium 2018. Syfte med prao och vid vägledning är att ge elever på grundskolan verktyg för att kunna göra väl underbyggda val till ett framtida studie- och yrkesliv. LÄS MER
2. Samarbete önskas – Studie- och yrkesvägledare om arbetet med praon i grundskolan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Skolan förväntas arbeta aktivt med skola-arbetslivsområdet för att ge eleverna viktig kunskap inför deras framtida yrkesliv. Praon är den del av arbetslivskunskapen som skolorna främst arbetar med, trots det saknas det tydliga riktlinjer för hur den ska organiseras. LÄS MER
3. Process eller punktinsats? - Karriärlärande i samband med prao och andra arbetslivsorienterande aktiviteter
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i skolan framställs på flera olika sätt. Ibland verkar det vara en engångsföreteelse, vägledning innan ett viktigt val, såsom gymnasievalet. Andra gånger pratas det om vägledning som en kontinuerlig process som pågår under flera år. LÄS MER
4. Prao ur ett elevperspektiv – hur upplever elever prao?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Undersökningens syfte är att få en inblick i vad elever i årskurs nio på en skola i Västra Götaland anser om prao, om praoperiodernas kvalitetssäkring samt om de upplever att praon varit till hjälp för gymnasievalet.Höstterminen 2018 blir det obligatoriskt med prao för elever i årskursåtta och nio. LÄS MER
5. Oönskade effekter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien syftar till att ta reda på hur Arbetsmiljöverkets implementering av nya direktiv gällande riskbedömning av praoplatser kunde medföra att många skolor i landet har valt att ta bort prao som ett moment ur utbildningen, då rektorer eller skolförvaltning bedömt att arbetet inför praon blir för omfattande. Studien är upplagd som en teoribaserad processutvärderingsanalys där implementeringsteori använts för att analysera implementeringsproblemet. LÄS MER