Sökning: "skolan 1842"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden skolan 1842.
1. All vår början bliver svår. Folkskolans införande 1805-1885 i Frändefors socken
Master-uppsats,Sammanfattning : Folkskolestadgan från 1842 har tillskrivits en avgörande betydelse för skolväsendets framväxt. När historiker beskrev den under 1800-talets andra och 1900-talets första hälft liknades den vid slutpunkten på en lång vandring. LÄS MER
2. Här flödar kreativiteten? : En kvalitativ studie om kreativitet i högstadiets musikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Musik har i alla tider berört människor, musik antingen förenar människor eller leder till livliga diskussioner kring genrer och lyrikens innehåll. Musik har funnits i den svenska skolan sedan 1842 och har sedan länge en naturlig plats i vårt skolsystem. LÄS MER
3. Geometriundervisning - dess ursprung, dess didaktiska ingångar, dess digitala potential
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Rapporten ämnar ge svar på frågor kring geometrins framväxt, den axiomatiska geometrins uttåg ur skolan samt vilka pedagogiska och tekniska hjälpmedel som finns att tillgå i dagens skola. Detta för att ge en god grund för lärare som bedriver eller ämnar bedriva geometriundervisning. LÄS MER
4. Från mörker till ljus? : En genealogisk analys av skolans styrningsprocesser i relation till religiös närvaro mellan åren 1842 till 2011
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Dagens debatt är fylld av argument kring disciplinens roll i skolan där både ökad och minskad disciplin förespråkas. Inte minst inför valet 2018 finns löften och krav på att denna fråga ska beröras. En del i denna debatt rör en önskan kring en tillbakagång till tidigare värdegrunder där en annan typ av disciplin var närvarande. LÄS MER
5. Jämställdhet i grundskolan Historiska perspektiv på lärare och elever med fokus på 1842 till 1930
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en kvalitativ litteraturstudie genomföra en granskning av tidigare forskning för att se förändringar i skolans jämställdhet från 1842 till 1930 med vissa historiska nedslag fram till 2018. Fokus kommer vara att granska skillnaderna mellan flickor och pojkar i lågstadieåldern (7-9 år) med klasstillhörighet i fokus. LÄS MER