Sökning: "skolan i dåtid och nutid"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skolan i dåtid och nutid.

  1. 1. I böcker ligger det förflutnas hela själ : En textanalys om historisk skönlitteratur i undervisningen för åk 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Elmengård; Sara Johansson; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiska perspektiv; historisk skönlitteratur; människors livsvillkor;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att bidra med kunskap om historisk skönlitteratur i undervisningen. Frågeställningarna undersökningen utgick från handlade om människors livsvillkor under olika tidsperioder och på vilket sätt läsning av historisk skönlitteratur kan gynna elevernas utveckling av historiemedvetande. LÄS MER

  2. 2. Främjas jämställdhet i skolan? : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares förståelse och arbete med jämställdhet i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ebba Bolmstad; [2018]
    Nyckelord :Gender equality; gender; gender system; sex; civics; teacher; Jämställdhet; genus; genussystem; kön; samhällskunskap; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka samhällskunskapslärares förståelse av och arbete med jämställdhet i årskurs 4-6. Detta eftersom Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 framför att skolan ska främja jämställdhet mellan kvinnor och män (Skolverket, 2017c). Den teori som inspirerat studien är hermeneutik. LÄS MER

  3. 3. Historiemedvetande genom datorspel och IT

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Henric Nilsson; Kewe Johansson; [2014]
    Nyckelord :Berättande; datorspel; historiemedvetande; intresse; IT-pedagogik; mångkulturellt; Intresse;

    Sammanfattning : AbstractVårt syfte med detta examensarbete är att skapa en medial undervisningsplattform med utgång i IT-pedagogik och datorspel för årskurs 5. Datorer och IT har under längre tid använts i skolan i olika syften. Vi har undersökt hur datorspel och IT kan användas som ett verktyg för att utveckla och fördjupa elevers historiemedvetande. LÄS MER

  4. 4. Historien bakom mig : En studie i aktuell historieundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Hanna Nyström; Ingrid Nyman; [2009]
    Nyckelord :historieundervisning; historiemedvetande; historiebruk; historiedidaktik;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Tiderna och samhället förändras hela tiden och på så vis också historien. Historia är inte enbart sådant som hör till det förflutna, utan också det som sker runtomkring oss just nu och påverkar dessutom vad som kommer att ske i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Sex i skolan - En textanalys av styrdokuments och läromedels syn på sexualundervisning och sexualitet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pär Melander; Håkan Glimhage; ; [2008]
    Nyckelord :Sexualundervisning 1962-2007. Sex- och samlevnad 1;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Sexualundervisningen har idag, ht 007, blivit starkt ifrågasatt. RFSU och fackliga representanter ställer sig frågande om lärare är kapabla att undervisa i sex- och samlevnad. LÄS MER