Sökning: "skolan i irak"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden skolan i irak.

  1. 1. Uppfattningar om Gud, ödet och tro i sunnitisk teologi : En studie över skillnaderna och likheterna mellan de maturidiska och ash'aritiska strömningarna

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Religionshistoria

    Författare :Ibrahim Yildiz; [2021]
    Nyckelord :maturidi; ash ari; maturidism; ash arism; sunni; teologi; skillnader; likheter;

    Sammanfattning : Syftet i den här studien har varit att analysera skillnaderna såväl likheterna mellan de ash’aritiska och maturidiska skolorna, som anses vara de ortodoxa strömningarna inom sunniislamisk teologi, samt att förklara faktorerna som har bidragit skillnader och likheter. Frågeställningarna som har besvarats är följande; 1) På vilket sätt skiljer sig Maturidi-skolan från den ash’aritiska skolan? Vilka likheter respektive olikheter finns mellan de två teologiska strömningarna sett ur auktoriteternas uppfattning? 2) Hur kan skillnaderna alternativt likheterna mellan al-Taftazani och al-Ash’aris syn på Allahs attribut, ödet och tro förklaras? Källmaterialen som har använts för att analysera den maturidiska uppfattningen är Najm al-Din al-Nasafis verk ’Aqaid al-Nasafi och Sad al-Din al-Taftazanis bok Sharh ’Aqaid al-Nasafi, som är en kommentar på al-Nasafis bok. LÄS MER

  2. 2. Load and Demand Forecasting in Iraqi Kurdistan using Time series modelling

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ershad Taherifard; [2019]
    Nyckelord :ARIMA; Capacity planning; Energy; Kurdistan; Time series; Load forecasting.; ARIMA; Kapacitetsplanering; Energi; Kurdistan; Tidserier; Prognoser.;

    Sammanfattning : This thesis examines the concept of time series forecasting. More specifically, it predicts the load and power demand in Sulaymaniyah, Iraqi Kurdistan, who are today experiencing frequent power shortages. This study applies a commonly used time series model, the autoregressive integrated moving average model, which is compared to the naïve method. LÄS MER

  3. 3. ‘Vi och dom‘ -Mediediskursen om Islam och muslimer : En kritisk diskursanalys av medierapporteringen om Islamiska Staten i Irak och Syrien

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rebecka Lööv; [2015]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; discourse; media discourse; Islamic State; IS; newspaper articles; muslims; Kritisk diskursanalys; CDA; diskurs; IS; Islamiska Staten; Fairclough; media; mediediskurs; tidningsartiklar; Islam; muslimer; utbildningsområdet; kritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom en kritisk diskursanalys av utvalda tidningsartiklar, redogöra för framställningen av Islamiska Staten (IS) i Irak och Syrien. Det avses genomföras i identifiering och analysering av framträdande diskurser i textmaterialet. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers erfarenheter i en svensk skola : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Mousa; Nina Hourmz; [2015]
    Nyckelord :Elevers erfarenheter; intervjuer; nyanlända elever; gymnasie- och vuxnivå;

    Sammanfattning : Nyanlända elevers erfarenheter i en svensk skola – en kvalitativ studie Newly Arrived Students' Experiences in a Swedish School - a Qualitative Study Den senaste tiden har antalet flyktingar från Syrien och Irak ökat drastiskt i Sverige på grund av oroligheterna som förekommer i dessa länder. Detta bidrar till att den svenska skolan har fått ta emot många nyanlända elever. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattningar om lärarauktoritet : En studie av gymnasieelever med svensk och arameisk/syriansk bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Yalin; [2012]
    Nyckelord :Auktoritet; auktoritär; ledarskap; ledarstil; respekt; disciplin; araméer syrianer.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att synliggöra elevers uppfattningar om lärarauktoritet och jämföra dessa elevers uppfattningar. Examensarbetet omfattar åtta kvalitativa intervjuer med gymnasieelever på samma skola i en mellanstor svensk stad samt en kvalitativ intervju med en modersmålslärare. LÄS MER