Sökning: "skolan litteratur mobbning"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden skolan litteratur mobbning.
1. Compassion fatigue bland lärare – reliabiliteten för en befintlig skala, dess samband med närliggande koncept samt kopplingen till benägenhet att agera vid mobbningssituationer i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Compassion Fatigue Inventory (CFI) as a tool for measuring compassion fatigue among teachers. We also examined whether the level of compassion fatigue could predict teachers' propensity to act in a bullying situation. LÄS MER
2. Hur kan skolmobbning förebyggas? : En studie om en skolas antimobbningsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Utifrån styrdokumenten gällande arbete mot skolmobbning finns det angivet att varje skola skall ha enhandlingsplan. Men det finns i nuläget inga tydliga anvisningar eller krav på hur en skola skall förhållasig till hur de ska motarbeta fenomenet kränkning och mobbning. LÄS MER
3. Mobbning bland barn i svenska låg- och mellanstadieskolor : Skolkuratorers perspektiv på och erfarenheter av förebyggande och åtgärdande arbete
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Title: "Bullying among children in Swedish primary and secondary schools - School counselors perspectives on and experiences of preventive and remedial work " Author: Hanna Gunnardo and Petronella Sparw The purpose of the study was to gain an insight into how Swedish schools work to prevent and take action against bullying. It has also been highlighted what bullying is, why -and where bullying occurs. LÄS MER
4. Arga killar och Kära tjejer : En undersökning av genusframställningar i ungdomslitteratur
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Skolan idag ska ha ett medvetet genusperspektiv på undervisningen och ska ifrågasätta normer och föreställningar om kön (Skolverket 2018, ss. 2–3). Detta blir extra viktigt i högstadiet då det är i tonåren som barn börja gruppera sig och praxisgemenskaper växer fram. Paechter (2007, s. LÄS MER
5. Uppkomsten av mobbning ur ett elevperspektiv : En litteraturstudie och kvalitativ textanalys
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna litteraturstudie avser att med befintlig forskning redogöra för hur skolelever förklarar faktorer som bidrar till mobbningens uppkomst. Fortsättningsvis kommer således den analyserade litteraturen redovisa forskarnas skiljelinjer. LÄS MER