Sökning: "skolan på 1990-talet"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden skolan på 1990-talet.
1. ”Nämen, det kan ju fullkomligt förstöraen relation” : Intervjuer med lärare om brottsförebyggande arbete
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Skolan framhålls ofta som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna i arbetet med att före-bygga brottslighet bland barn och ungdomar. Skolan har en central plats i de flesta barn och ungdomars liv eftersom de spenderar mycket tid där. LÄS MER
2. Valfrihet och jämlikhet i socialdemokratisk skolpolitik
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Inom välfärdsforskning har en inneboende spänning identifierats mellan valfrihet och jämlikhet som bör uppmärksammas politiskt. Socialdemokraternas syn på valfrihet och jämlikhet i skolan är dock oklar, både under 1990-talet och idag. LÄS MER
3. Solar electricity potential at a district level: a case study of Västervik, Sweden : KTH Master Thesis Report
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Greenhouse emissions worldwide have been increasing since the beginning of their registration. According to The Global Carbon Project [8], more than 50% of these were emitted from the 90s, that is, in just 30 years. LÄS MER
4. Rektors roll i skolframgång vid låga kunskapsresultat : En kritisk diskursanalys av rektorers relation till skolframgång i socioekonomiskt svaga miljöer
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : 2021 utkom Skolinspektionen med rapporten Långvarigt låga kunskapsresultat – Grundskolor som under 10 år haft en hög andel elever utan godkända betyg i alla ämnen. Svensk skola har sedan 1990-talet genomgått en decentralisering och marknadsanpassning. LÄS MER
5. Den bortdelegerade makten : En kvalitativ innehållsanalys av Utbildningsnämnden i Uppsala kommuns delegationsordningar efter 1990-talets kommunaliseringar fram till idag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien har studerat styrning och maktfördelning inom ramen för delegationsordningarna i Utbildningsnämnden i Uppsala kommun. Genom att studera vem som äger rätt att fatta vilket beslut samt var i hierarkin det sker försöker studien ta reda på om det skett några förändringar över tiden 1991-2021. LÄS MER