Sökning: "skolan som social arena"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden skolan som social arena.

  1. 1. Behöver du stöd att lägga undan skärmen? : Skolsköterskans arbete med barns skärmtid - En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Am Hast; Linda Voss; [2023]
    Nyckelord :Digital technology; screen time; children; nurse; school nurse; health talk; Digital teknik; skärmtid; barn; sjuksköterska; skolsköterska; hälsosamtal;

    Sammanfattning : I dagens moderna samhälle är den digitala tekniken en stor del av vår vardag och ses som ett relativt nytt samhällsproblem. Under det senaste decenniet har användandet av digital teknik ökat explosionsartat i alla åldersgrupper i samhället. Barn och unga är idag mer stillasittande än förr och skärmtiden prioriteras framför aktiv lek. LÄS MER

  2. 2. Främjande faktorer för skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Ahlen; Lisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :problematic absenteeism; school attendance; promoting attendance; problematisk frånvaro; skolnärvaro; främja närvaro;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kunskap, kompetenser och utbildning är ett folkhälsopolitiskt målområde som lyfter vikten av utbildning för barn och unga. Skolan utgör en viktig roll i arbetet med att uppnå en jämlik hälsa på nationell nivå, vilket gör skolan till en arena av betydelse vid hälsofrämjande arbete. LÄS MER

  3. 3. Vilken betydelse har organiserad idrott för gymnasieungdomar i årskurs 2 och 3?

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Malin Gudmundson; Jim Stahre; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna intervjustudie är att undersöka den organiserade idrottens betydelse för idrottande ungdomar i årskurs 2 och 3 i gymnasiet. Studien undersöker vad som motiverar ungdomarna till att idrotta på fritiden. LÄS MER

  4. 4. “I jämförelsen kan man alltid hitta ett sätt att förlora” : En kvalitativ intervjustudie om pressen att prestera socialt i skolan som social arena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Emilia Allringer; Moa Hagström; [2023]
    Nyckelord :Symbolic interactionism; high school students; prevention; school as a social arena; student health-team; Symbolisk interaktionsm; gymnasieelever; förebyggande arbete; skolan som social arena; elevhälsa;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how staff in student health teams at high school perceives how the pressure to perform socially in the social arena of school affects the students and how staff prevent, or perceive that they should work preventively against this. The study is based on eight qualitative, semi-structured interviews with staff from student health-teams at high schools. LÄS MER

  5. 5. Främjande och hindrande faktorer för barn och ungas fysiska aktivitet : En intervjustudie med fritidspedagoger och lärare i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Maria Stolpe; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; barn och unga; fritidspedagoger och lärares erfarenheter.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet bland barn och unga har förändrats världen över. Den digitala utvecklingen går fort och vi blir alltmer stillasittande, vilket kan få skadliga hälsoeffekter i form av icke-smittsamma sjukdomar. Skolmiljön och pedagoger är viktiga för att främja fysisk aktivitet bland barn och unga. LÄS MER