Sökning: "skolan uppdrag och styrning"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden skolan uppdrag och styrning.

  1. 1. Vacuum Chamber Adaptation for Low-Power Electric Propulsion Testing : Optimizing Anode Configuration and Electrical Interface for Hollow Cathode Testing, and Conceptualizing a Setup for Field Emission Electric Propulsion Testing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Therese Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Electric Propulsion; Field Emission Electric Propulsion Testing; FEEP Testing; Thruster Testing; Heaterless Hollow Cathode Testing; HHCTesting; Cathode Testing; Anode Design; Anode Configuration; Electrical Interface; Elektrisk Framdrivning; Fältjonisationsframdrivningstestning; Framdrivningstestning; Värmelös Hålkatodstestning; Katodtestning; Anoddesign; Anodkonfiguration; Elektriskt Gränssnitt;

    Sammanfattning : Electric Propulsion (EP) is widely acknowledged as a crucial technology for future space missions, offering significant propellant savings and enabling exploration of planetary missions with smaller spacecraft (s/c). For precise attitude control of these smaller spacecraft, Field Emission Electric Propulsion (FEEP) has emerged as a favorable option due to its exceptional thrust controllability. LÄS MER

  2. 2. Autonomous Control in Advanced Life Support Systems : Air Revitalisation within the Micro-Ecological Life Support System Alternative

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lukas Demey; [2023]
    Nyckelord :Advanced Life Support Systems; Cyber-Physical Systems; Control Architecture; Distributed Software Architecture; Space Exploration; Avancerade livsuppehållande system; cyberfysiska system; kontrollarkitektur; distribuerad mjukvaruarkitektur; rymdutforskning;

    Sammanfattning : In recent years international space agencies have become more and more explicit about long term lunar and Martian space missions. With the space program Terrae Novae, the European Space Agency puts forward a focus on the development of Human & Robotic Exploration technologies essential in enabling such long term missions. LÄS MER

  3. 3. Betydelse av pedagogiska utredningar i praktiken : -fallstudie på en grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Therese Mahrberg; Rebecca Haraldson; [2022]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; dokumentation; elever i behov av särskilt stöd; organisation; pedagogisk utredning; samarbete.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Haraldson, Rebecca & Mahrberg, Therése (2022). Betydelse av pedagogiska utredningar i praktiken- en fallstudie på en grundskola. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Optimal Path Planning for Aerial Swarm in Area Exploration

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johanna Norén; [2022]
    Nyckelord :Optimization; Path planning; Dynamic programming; Area exploration; Aerial swarm; Multi-agent system; Optimering; Ruttplanering; Dynamisk programmering; Områdesutforskning; Drönarsvärm; Fler-agentsfall;

    Sammanfattning : This thesis presents an approach to solve an optimal path planning problem for a swarm of drones. We optimize and improve information retrieval in area exploration within applications such a ‘Search and Rescue’-missions or reconnaissance missions. For this, dynamic programming has been used as a solving approach for a optimization problem. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för några centrala stödteam i arbetet med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Torbjörn Pihl; [2021]
    Nyckelord :Central support team; support team; mobile team; factors of success; the student in focus; the need of the student; coworking; problematic school absenteeism and empowerment; Centrala stödteam; stödteam; mobila team; framgångsfaktorer; eleven i centrum; elevens behov; samverkan; problematisk skolfrånvaro och empowerment;

    Sammanfattning : De centrala stödteamen som studerats i denna studie är ett komplement till den lagstadgade verksamheten i sina respektive kommuner i arbetet med elever som utmanar i skolan och /eller är i problematisk skolfrånvaro. De studerade teamen arbetar på uppdrag av socialförvaltningen, Barn och ungdomsförvaltningen eller en kombination av de båda. LÄS MER