Sökning: "skolans innemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skolans innemiljö.

  1. 1. Utvärdering av energianvändning och innemiljö efter 5 års drift i en förskola byggd efter passivhusteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära

    Författare :Arber Dervishi; Mohammad Sadi; [2015]
    Nyckelord :Passivhus; förskola; installationsteknik; solceller; solenergi; IDA-ICE; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Prästgårdsängens förskola i Kungsbacka byggdes år 2008 med passivhusteknik. På förskolan går barn i åldrarna mellan 1-3 och 4-5 år, där många aktiviteter bedrivs både utomhus och inomhus. Detta leder till att det blir mycket rörelse mellan inne och utemiljö. LÄS MER

  2. 2. Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum - för elever med speciella behov

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Charlotte Bährner; [2012]
    Nyckelord :lärmiljöer; lärstilar; hälsofrämjande miljöer; ljudlandskap; brusljud; koncentrationssvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; utepedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum diskuteras alldeles för lite. Den här studien visar att skolbyggnadens och skolgårdens utformning och dess innehåll har betydelse för elevens kunskapsinhämtning, välbefinnande, leklust och koncentrationsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av den fysiska arbetsmiljön i förhållandet till lärandet. : En studie om elevers uppfattning och koppling mellan sitt lärande och den fysiska arbetsmiljön på de yrkesförberedande programmen i årskurs två.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Elisabeth Elfborg; Oscar Johannesson; [2011]
    Nyckelord :Lärande; fysiskarbetsmiljö; ergonomi; skolans innemiljö; måltidsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns någon betydelse av den fysiska arbetsmiljön i förhållandet till lärandet. Undersökningen är gjord med hjälp av litteraturstudier och enkäter som besvarats av elever på fem yrkesförberedande program i årskurs två. LÄS MER

  4. 4. Vardagsmatematik i förskolan – En jämförande studie av en Montessoriförskola och en Reggio Emiliaförskola

    C-uppsats,

    Författare :Anna Hedén; Sara Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emilias arbetsätt; montessoripedagogik; mat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra hur en förskola medmontessoripedagogik respektive Reggio Emilias arbetsätt arbetar med matematik. Vilkalikheter och skillnader finns det när det gäller sättet att arbeta med matematik på ettvardagligt sätt?För att undersöka dessa frågeställningar tog jag kontakt med en förskola på respektiveinrikting och gjorde sedan ett besök på dessa två förskolor, varav en förskola som arbetarkring montessoripedagogiken och en förskola som arbetar kring Reggio Emillias arbetsätt. LÄS MER

  5. 5. Fysisk innemiljö som en "tredje pedagog" : - en studie om elevers syn på förhållandet fysisk innemiljö och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Camilla Persson; Johanna Jonsson; [2009]
    Nyckelord :fysisk innemiljö; lärande; skolans inredning;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete handlar om den fysiska innemiljön och elevers lärande. Intresset för om eller hur den fysiska innemiljön påverkar elever i deras lärande, och hur elever själva uppfattar denna fråga har legat författarna varmt om hjärtat under hela deras lärarutbildning. LÄS MER