Sökning: "skolans kunskapssyn lpo94"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden skolans kunskapssyn lpo94.

  1. 1. Lgr11 –  Vägen till en modern skola? : En undersökning om lärares uppfattningar i samband med införandet av lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Joakim Jäderskog; [2013]
    Nyckelord :implementation; lgr11 assessment; survey; grade; view of knowledge; implementering; lgr11; bedömning; enkät; betyg; kunskapssyn;

    Sammanfattning : The investigation has taken starting point in the Swedish school history by a look back at the last three curricula and its rating system in order to see the differences and similarities between them. Furthermore, the focus was on the implementation of lgr11 and how it has worked out both on the national and local levels, with the help of, among other things Imsens "five faces of the curriculum" and Lipsky theories of grassroots bureaucrats. LÄS MER

  2. 2. Lärarna och kunskapsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lotta Persson; [2007]
    Nyckelord :kunskap; kunskapsbegrepp; läroplanen; lpo94; fakta; förståelse; färdighet; förtrogenhet; grundskola;

    Sammanfattning : Persson, Lotta (2007). Lärarna och kunskapsbegreppet (Teachers and the concept of knowledge). Skolutveckling och ledarskap, Lärarexamen 60 poäng heltid/distans, Malmö högskola.Syftet med följande arbete är att undersöka vilka tankar det finns kring kunskapsbegreppet bland lärare i grundskolans senare del. LÄS MER

  3. 3. Kunskaps- och demokratisyn i fyra läroplaner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Andreas Larsson; [2006]
    Nyckelord :kunskapssyn; demokratisyn; läroplan; diskurs; kontruktivism;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta arbete vilar i skolverkets formulering av skolans demokratiuppdrag. Här finns en tanke om att alla verksamma i skolan, vuxna och elever, ska få känna ett direkt inflytande över sin verksamhet. Man menar att detta direktinflytande ska finnas med i alla delar av skolans verksamhet, även den traditionella. LÄS MER

  4. 4. Kunskaps- och demokratisyn i fyra läroplaner : Approaches to knowledge and democracy in four curriculums

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Andreas Larsson; [2006]
    Nyckelord :demokrati; kunskapssyn; läroplan; diskurs; konstruktivism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta arbete vilar i skolverkets formulering av skolans demokratiuppdrag. Här finns en tanke om att alla verksamma i skolan, vuxna och elever, ska få känna ett direkt inflytande över sin verksamhet. Man menar att detta direktinflytande ska finnas med i alla delar av skolans verksamhet, även den traditionella. LÄS MER

  5. 5. Kunskap i matematik : - en studie av kunskapssyner i skolans styrdokument, nationella provet och TIMSS-undersökningen 2003

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maj-Britt Henningsson; Catrine Pernros Eriksson; [2005]
    Nyckelord :Education; kunskap; TIMSS; nationella provet; Pedagogik; matematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning När resultatet av den internationella undersökningen i matematik för skolår 8, TIMSS 2003, presenterades i december 2004, visade den en kraftig prestationsnedgång av de svenska elevernas matematikkunskaper. Detta orsakade en debatt om undervisningskvalitén i matematikämnet, vilket väckte vårt intresse att undersöka vilken kunskapssyn som ligger bakom undersökningen. LÄS MER